Podle navrhovaného zákona je motorové vozidlo definováno jako takové, kde motor je hlavním zdrojem pohybu. Pokud se jedná o vozidla s konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h, nebo o vozidla s rychlostí nad 14 km/h vážící více než 25 kg, bude za ně nutné povinné ručení platit.
Jistě si mnozí položí otázku, zda se nová regulace týká všech vozidel. Dobrou zprávou je, že existují výjimky. Elektrokola nebo zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku, zůstávají mimo tuto novou regulaci. Důležitým aspektem je také změna odpovědnosti za platbu pojištění. Z vlastníka vozidla se povinnost přesouvá na provozovatele vozidla.
Nový návrh zákona přináší také zrušení zelených karet pro prokazování zaplaceného povinného ručení v ČR. Tyto karty budou mít nově význam pouze pro mezinárodní cesty. Dále se mění minimální limity pojistného plnění, které vzrostou z 25 milionů korun na 50 milionů korun v různých případech.
Místopředseda hospodářského výboru, Martin Kolovratník (ANO), upozornil na potenciální problémy v případě výplaty pojistného. Konkrétně jde o situace, kdy by pojišťovna mohla požadovat vrácení peněz za škodu způsobenou řidičem kvůli technickému stavu vozidla. Zde se ovšem objevují neshody mezi zákonodárci a pojišťovnami v otázce příčinné souvislosti. Přestože Ministerstvo financí předpokládá účinnost nového zákona od 23. prosince, zbývá ještě několik legislativních kroků, které je třeba překonat.
Zdroj: irozhlas.cz