Tento unikátní projekt, jehož celková hodnota činí 685 milionů korun, pokračuje větší rychlostí, než se očekávalo. Hlavním stavebním prvkem je působivý oblouk, jehož rozpětí dosahuje 156 metrů. Po dokončení se tak stane betonovým mostem s největším rozpětím v České republice, což je důležitým milníkem v inženýrském průmyslu.
Generální ředitel Správy železnic, Jiří Svoboda, upozorňuje, že práce na novém mostě probíhají velmi hladce, což by mohlo znamenat jeho otevření dříve, než bylo zamýšleno. Chystané datum pro zprovoznění mostu pro železniční dopravu je listopad 2024.
Oblouk mostu je složen z 16 lamel na každé straně, s jednou lamelou, která bude propojena v jeho vrcholu. Tato fáze dokončení se očekává na začátku prosince. Poté budou demontovány oba provizorní pylony o výšce přes 21 metrů a bude se pokračovat ve spojování mostovky.
Tento nový most má být v provozu minimálně sto let a bude hrát klíčovou roli v železniční dopravě, zejména v období rekonstrukce mezi Nemanicemi a Ševětínem na koridoru z Budějovic do Prahy, kde budou stavěny tunely.
Co se týká budoucnosti starého mostu, který je navíc chráněnou památkou, zatím není jasno. Pro Správu železnic se starý most stane zbytnou stavbou, kterou nemůže dále udržovat a spravovat. Památková ochrana však brání jeho rozmontování. Na scéně se objevil spolek Viadukt, který vyjádřil zájem o zachování mostu. Dohoda ohledně převodu majetku by měla být uzavřena do poloviny příštího roku.
Tímto projektem se v České republice vytváří nový důležitý dopravní uzel, který zajišťuje spojení mezi Pískem a Táborem a má velký potenciál pro budoucí rozvoj regionu.
Zdroj: Idnes.cz