Banky v České republice si často účtují poplatky za různé bankovní transakce, a to včetně těch, které ovlivňují především část populace s omezeným přístupem k informačním technologiím. Tato praxe vzbuzuje otázky o spravedlnosti a důsledcích pro ty, kteří těchto služeb musí využívat.
Jaké jsou náklady, které si účtují některé z nejvýznamnějších českých bankovních institucí za různé služby spojené s vedením účtu, vklady na přepážce, výběry hotovosti a platby uskutečněné na přepážce? Je důležité poznamenat, že některé banky účtují značné částky i za jediný výběr nebo vklad na přepážce, většinou však pouze u jiných bank, než u kterých má klient veden účet.
Dalším významným zkoumaným parametrem jsou poplatky za zaslání bankovního výpisu poštou. Cena za tento způsob doručení se pohybuje v rozmezí 40 až 60 korun za jedno zaslání. Pro ty, kteří nemají možnost využívat elektronický způsob doručení výpisů, se jedná o zcela zbytečné výdaje navíc.
Dojde-li ze strany klienta ke ztrátě platební karty, tak mimo toho, že bude klient čelit obtížím spojeným s blokováním karty, si budou banky účtovat poplatky za vydání náhradní karty, obvykle od 200 korun více.
Výběry z bankomatů jiných bank než té, u které klient má účet, mohou také přinést dodatečné náklady. Některé banky nabízejí možnost platit měsíční paušál za výběry z cizích bankomatů, ale pro ty, kteří tuto možnost nevyužívají, budou náklady za každý výběr dosahovat kolem 40 korun.
Přestože se může zdát, že se jedná o nevýznamné poplatky, banky skrze ně přispívají významnou měrou ke svým příjmům, řádově se jedná o miliony korun, protože mnoho klientů sice volí elektronické způsoby transakcí, ale existuje stále značný počet lidí, kteří nemají přístup k internetovému bankovnictví, a jsou nuceni platit za tradiční bankovní služby.
Zdroj: Parlamentnílisty.cz