Stejný nákup pěti položek – deset kusů toaletního papíru, balíček vlhkých ubrousků, velké balení dětských plen, tablety do myčky a prací gel – v české drogerii stojí 805 korun, zatímco v německé Žitavě je nákup o 175 korun levnější, celkem 627 korun.
Jiří Peroutka, manažer komunikace DM drogerie markt, zdůraznil, že různé ceny v různých zemích odrážejí odlišné provozní podmínky. Méně rozsáhlé obchodní sítě jsou nákladnější kvůli výdajům na logistiku, nájemné a provozní náklady. Drogerie Rossmann uvedla, že významným faktorem při porovnávání cen je také rozdílná sazba DPH, která je v České republice vyšší než v Německu. Obě společnosti jsou německé řetězce působící v mnoha zemích, včetně České republiky.
Podle ekonomů kontaktovaných redakcí CNN Prima News však existují i jiné faktory, které vedou k cenovým rozdílům mezi Německem a Českem. Pavel Peterka například uvedl, že německé společnosti jsou si vědomy toho, že německý spotřebitel bude tolerovat nižší cenové zvýšení než český. „Češi méně reagují na růst cen. Jsou často ochotni platit stále vyšší ceny, aby dodrželi svoji rutinu.“
Další ekonom, Vít Hradil, poukázal na význam konkurence. „Pokud v Německu nebo Polsku panuje čilejší konkurence, znamená to, že si konkuruje více výrobců či dodavatelů. Pak musejí jít logicky s cenou dolů,“ řekl.
Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků pravidelně až čtvrtina Čechů jezdí za nákupy za hranice, kde ročně utratí 55 miliard korun.
Zdroj: cnn.iprima.cz