Automobilka Ford si nechala patentovat nový systém, který by mohl znamenat malou revoluci v boji proti krádežím vozidel, ale zároveň vyvolává obavy o právo spotřebitelů na opravu. Novinka, pro kterou se vžilo označení „režim práskače“ (snitch mode), dokáže majitele okamžitě upozornit, pokud se někdo pokusí manipulovat s klíčovou řídicí jednotkou jeho vozu.
Všechna nová vozidla značky Ford jsou vybavena telematickou řídicí jednotkou (TCU), která je centrálním mozkem pro sběr a přenos dat. Je klíčová pro funkce, jako jsou aktualizace softwaru na dálku (over-the-air) nebo vzdálená diagnostika. Právě proto je TCU hlavním cílem zlodějů, kteří se snaží ukradené auto učinit nedohledatelným.
Zatímco někteří výrobci řeší zabezpečení jednotky fyzickými štíty, které znesnadňují přístup, Ford přišel s chytřejším řešením. Jeho patentovaný systém dokáže rozpoznat jakoukoliv neoprávněnou manipulaci s TCU a okamžitě odeslat varovnou zprávu majiteli na jeho telefon. Představte si situaci, kdy se zloděj snaží ve vašem Fordu F-150 odpojit řídicí jednotku a vám na mobilu přistane zpráva: „Někdo se právě pokouší odstranit vaši TCU.“ To by mohlo umožnit přistihnout pachatele přímo při činu.
Na první pohled se jedná o skvělou zprávu pro majitele vozů. Existuje však i odvrácená strana mince, která znepokojuje zastánce práva na opravu. Patent totiž otevírá dveře k tomu, aby automobilka mohla v budoucnu omezit možnost jakýchkoliv úprav vozu, které neschválí.
Nový systém by totiž mohl sloužit i ke sledování a potenciálnímu blokování neautorizovaných zásahů. Pokud se například majitel rozhodne, že nechce nejnovější aktualizaci softwaru, a nechá si TCU upravit v nezávislém servisu, Ford o tom bude okamžitě vědět. V budoucnu by tak automobilka mohla teoreticky na dálku zablokovat start vozidla, pokud by zjistila, že jsou na něm například namontována neoriginální kola nebo že byl upraven software.
Tento scénář je součástí dlouhodobého boje mezi výrobci a nezávislými servisy. Automobilky se již více než sto let snaží různými způsoby ztížit opravy svých vozů mimo autorizovanou síť. „Režim práskače“ by se tak mohl stát dalším mocným nástrojem v tomto boji.
Společnost Ford se k patentu vyjádřila zdrženlivě. „Podávání patentových přihlášek je běžnou součástí podnikání, protože chrání nové nápady… Myšlenky popsané v patentové přihlášce by neměly být vnímány jako náznak našich obchodních nebo produktových plánů. Bez ohledu na to, co přihláška popisuje, budeme vždy stavět zákazníka na první místo,“ uvedla automobilka.
Zda se nový patent stane skutečným ochráncem majetku, nebo nástrojem omezujícím práva spotřebitelů, ukáže až budoucnost. Již nyní je však jasné, že technologie v moderních autech přináší nejen nové možnosti, ale i nová dilemata.