BERLÍN – Plánování a rezervace mezinárodní cesty vlakem napříč Evropou se pro mnoho cestujících z Německa může stát frustrující a nákladnou záležitostí. Ačkoliv Deutsche Bahn nabízí online prodej jízdenek do mnoha evropských destinací, zejména u delších a komplexnějších tras s přestupy v zahraničí narážejí zákazníci na značné překážky.
Podle nedávné studie Spolkového svazu spotřebitelských organizací (vzbv) je nákup jedné souvislé jízdenky pro mezinárodní cesty často buď zcela nemožný, nebo je taková jízdenka podstatně dražší než rezervace jednotlivých úseků cesty u různých dopravců samostatně. Tento postup však cestující připravuje o klíčová práva a ochranu v případě zpoždění či zmeškání navazujícího spoje. Pokud totiž nemají jednu „průchozí“ jízdenku, nárok na zajištění náhradní dopravy či kompenzace se výrazně komplikuje nebo zcela zaniká.
Spotřebitelské organizace upozorňují, že rezervační systém Deutsche Bahn, stejně jako systémy mnoha dalších evropských dopravců, často nenabízí optimální nebo nejlevnější mezinárodní spojení. V některých případech systém vůbec nenajde existující trasy, pokud zahrnují přestupy u zahraničních partnerů, se kterými nemá DB plně integrovanou prodejní platformu. Cestující jsou tak nuceni trávit hodiny vyhledáváním a kombinováním jednotlivých jízdenek na různých portálech, což celý proces prodražuje a činí nepřehledným.
Důvodem těchto komplikací je především absence jednotné evropské rezervační platformy a nekompatibilní IT systémy jednotlivých národních železničních společností. Každý dopravce upřednostňuje prodej jízdenek na své vlastní spoje a tratě, a spolupráce při prodeji komplexních mezinárodních tras často vázne na technických i obchodních bariérách.
Eurofighter Typhoon: Páteř evropské obrany s vizí budoucnosti navzdory svému věku
Deutsche Bahn problémy připouští a tvrdí, že na zlepšení intenzivně pracuje ve spolupráci s dalšími evropskými dopravci. Mluvčí DB pro Tagesschau uvedl, že komplexnost mezinárodních tarifů, různorodost systémů a nutnost koordinace mezi desítkami železničních podniků představují velkou výzvu. Společnost se snaží postupně rozšiřovat nabídku online prodejných mezinárodních jízdenek a zlepšovat informovanost cestujících.
Kritika se však snáší i na nemožnost online rezervace některých specifických služeb pro mezinárodní cesty, jako jsou například lůžkové vozy v nočních vlacích nebo přeprava jízdních kol. Tyto služby často vyžadují telefonickou objednávku nebo osobní návštěvu prodejního místa, což je v dnešní digitální době vnímáno jako anachronismus.
Evropská komise si je těchto problémů vědoma a již dříve vyzvala k vytvoření řešení, které by usnadnilo přeshraniční prodej jízdenek a posílilo práva cestujících, s cílem dosáhnout pokroku do roku 2025. Spotřebitelské organizace jako vzbv však volají po razantnějších krocích a požadují zavedení zákonné povinnosti pro železniční společnosti nabízet a propojovat služby napříč Evropou prostřednictvím uživatelsky přívětivé a transparentní platformy.
Současná situace tak podkopává snahy o přesun větší části osobní dopravy na železnici, která je považována za ekologičtější alternativu k letecké či automobilové dopravě. Dokud nebude rezervace mezinárodních vlakových jízdenek jednoduchá, cenově dostupná a transparentní, s jasně definovanými právy cestujících, bude pro mnoho lidí vlak pro cesty do zahraničí stále méně atraktivní volbou.