Pondělí, 14. července 2025, svátek má Karolína, zítra Jindřich
Pondělí, 14. července 2025

Inspekce rozdala pokuty za falešné recenze, jména hříšníků ale tají

Facebook
Twitter
LinkedIn
Česká obchodní inspekce (ČOI) loni odhalila masivní pochybení u internetových obchodů v souvislosti se spotřebitelskými recenzemi.

Praha – Česká obchodní inspekce (ČOI) loni odhalila masivní pochybení u internetových obchodů v souvislosti se spotřebitelskými recenzemi. Z 77 kontrolovaných e-shopů porušilo zákon alarmujících 84 %. Inspekce rozdala pokuty, jejichž adresáty však odmítá zveřejnit. Organizace Kverulant.org, která si seznam vyžádala, obdržela pouze silně anonymizovaný dokument a proti postupu ČOI podala stížnost.

Novela zákona o ochraně spotřebitele platná od roku 2023 měla za cíl zatočit s falešnými a neověřenými recenzemi, které uměle vylepšují obraz produktů. Rozsáhlá kontrolní akce ČOI však ukázala, že mnoho obchodníků nová pravidla ignoruje. Inspektoři zjistili celkem 266 různých porušení, přičemž nejčastějším prohřeškem bylo neuvádění informací o tom, zda a jakým způsobem jsou recenze ověřovány.

Mnohem závažnější však bylo zjištění, že v sedmi případech e-shopy záměrně nezveřejnily negativní recenze, které v rámci kontroly zadali sami inspektoři. Tímto jednáním docházelo k systematickému klamání zákazníků, kteří viděli pouze pozitivní hodnocení a mohli tak učinit nákup, který by si jinak rozmysleli, uvedl server kverulant.

Nedostatek pracovních sil v pohostinství a cestovním ruchu během léta zůstává akutním problémem

Na základě těchto zjištění udělila ČOI ve druhé polovině roku 2024 celkem 13 pokut v souhrnné výši 68 000 korun, z čehož šest pokut v hodnotě 41 000 korun se týkalo přímo problematiky recenzí.

Organizace Kverulant.org si na základě zákona o svobodném přístupu k informacím vyžádala seznam potrestaných subjektů. Odpověď inspekce ji však zklamala. „Seznam, který jsme obdrželi, je prakticky nepoužitelný. Jména firem i jejich webové stránky jsou začerněny,“ uvádí Kverulant ve své stížnosti. Organizace argumentuje, že takový postup je v rozporu s veřejným zájmem, jelikož veřejnost, z jejíchž daní jsou kontroly placeny, má právo vědět, které e-shopy se dopouštějí nekalých praktik.

Kverulant připomíná svůj úspěch z roku 2010, kdy se mu podařilo prolomit praxi utajování výsledků kontrol kvality pohonných hmot. „Dnes ČOI pravidelně zveřejňuje každé rozhodnutí o pokutě za nekvalitní paliva, což vedlo k historicky nejvyšší kvalitě benzinu a nafty na trhu. Podobný přístup by měl být uplatňován i v případě e-shopů,“ tvrdí organizace.

Česká obchodní inspekce sice provozuje webové stránky s přehledem rizikových e-shopů, na kterém je aktuálně přes 1200 položek, ale jedná se především o obchody se sídlem mimo EU nebo ty, které neuvádějí žádné kontaktní údaje. Pokutované české e-shopy s falešnými recenzemi na tomto seznamu spotřebitelé nenajdou.

ČOI avizovala, že v kontrolách bude pokračovat i letos a na problematiku recenzí se zaměří se zvýšenou pozorností. Zda spolu s tím přijde i větší transparentnost a zveřejňování výsledků, ukáže až výsledek stížnosti, kterou Kverulant.org podal.