Praha/České Budějovice – Když se řekne „Budweiser“, vybaví si většina Američanů ikonické červeno-bílé plechovky „Krále piv“ od společnosti Anheuser-Busch. Evropan si však pravděpodobně představí zlatavý ležák z Českých Budějovic. Tento rozdíl není náhodný, ale je výsledkem více než stoletého sporu o ochrannou známku, který se stal jednou z nejdelších a nejkomplexnějších obchodních bitev v historii.
Kořeny sporu sahají do 19. století
Příběh začíná v Českých Budějovicích, městě s pivovarnickou tradicí sahající až do 13. století. Německý název města, Budweis, dal jméno pivu vařenému v této lokalitě – „Budweiser Bier“ (pivo z Budweis). V roce 1895 byl založen Český akciový pivovar, dnešní Budějovický Budvar, n.p., který na tuto tradici navázal.
Problém však vznikl o téměř dvě dekády dříve a tisíce kilometrů daleko. V roce 1876 začal německý imigrant Adolphus Busch v americkém St. Louis vařit pivo, které pojmenoval „Budweiser“. Inspiroval se kvalitou českých ležáků a název měl evokovat prémiový evropský standard. Klíčové je, že si tuto značku v USA zaregistroval dříve, než českobudějovický pivovar vůbec vznikl. Tím byl položen základ pro budoucí konflikt.
Vývoj sporů: Od dohod k celosvětovým soudním přím
První dohody mezi oběma pivovary z let 1911 a 1939 se pokusily rozdělit trhy. Americký gigant získal práva pro severoamerický kontinent, zatímco český pivovar si měl ponechat Evropu. Tyto smlouvy však narušily světové války a následně železná opona, během níž byl Budvar znárodněn a jeho mezinárodní aktivity utlumeny.
Po pádu komunismu v roce 1989 se Budějovický Budvar vrátil na globální scénu s cílem expandovat. Tím se spory s Anheuser-Busch (nyní součástí globálního koncernu AB InBev) rozhořely naplno. Následovalo více než 120 soudních pří a správních řízení po celém světě, od Austrálie po Švédsko. Výsledkem není jednoznačné vítězství, ale spíše složitá mozaika lokálních rozhodnutí.
Specifická situace v USA: Zrod značky „Czechvar“
Na klíčovém trhu Spojených států drží všechny trumfy v rukou AB InBev díky své dřívější registraci. Budějovický Budvar zde proto své pivo pod značkou „Budweiser“ prodávat nesmí. Aby se na tento lukrativní trh přesto dostal, zvolil pragmatické řešení. Od roku 2001 zde prodává svůj prémiový ležák pod názvem Czechvar. Jméno vzniklo spojením slov „Czech“ (český) a „Pivovar“ a jasně odkazuje na původ a kvalitu produktu.
Současný stav: Globální šachovnice
Dnes je situace následující:
-
Většina Evropy: V téměř 70 zemích, včetně Německa, Rakouska a samotného Česka, drží práva na značku Budějovický Budvar. Americký koncern zde své pivo prodává pod názvem „Bud“ nebo „Anheuser-Busch B“.
-
Severní Amerika: Zde dominuje AB InBev se svým „Budweiserem“, zatímco český originál je známý jako „Czechvar“.
-
Dohody o koexistenci: V některých zemích, jako je Spojené království, mohou obě značky existovat vedle sebe.
Spor tak dospěl do stavu křehké rovnováhy. Nejde již o válku s cílem zničit protivníka, ale o právní a marketingové soupeření na globální šachovnici. Pro Budějovický Budvar je tento boj příběhem o ochraně dědictví a geografického původu, zatímco pro AB InBev jde o obranu jedné z nejcennějších obchodních značek světa. A pro zákazníky? Ti mají naštěstí možnost ochutnat oba produkty a sami se rozhodnout, který „Budweiser“ je pro ně ten pravý.