Pátek, 16. května 2025, svátek má Přemysl, zítra Aneta
Pátek, 16. května 2025

Nissan škrtá tisíce míst a zavírá továrny. Signál i pro evropské automobilky včetně Škody?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Japonská automobilka Nissan, třetí největší v zemi, ohlásila drastická úsporná opatření. Firma plánuje zrušit dalších 11 000 pracovních míst, čímž celkový počet propuštěných zaměstnanců za poslední rok dosáhne přibližně 20 000, tedy asi 15 % její globální pracovní síly.

Tokio/Mladá Boleslav – Japonská automobilka Nissan, třetí největší v zemi, ohlásila drastická úsporná opatření. Firma plánuje zrušit dalších 11 000 pracovních míst, čímž celkový počet propuštěných zaměstnanců za poslední rok dosáhne přibližně 20 000, tedy asi 15 % její globální pracovní síly. Současně dojde k výraznému snížení výrobních kapacit – celosvětová produkce klesne o 20 % a do roku 2027 se počet aktivních závodů zredukuje ze 17 na 10. Krok Nissanu je reakcí na rostoucí náklady, silnou konkurenci a neúspěšná jednání o strategických spojeních, jako byla potenciální fúze s Hondou.

Oznámení přichází v době, kdy celý automobilový průmysl prochází turbulentním obdobím transformace směrem k elektromobilitě, čelí tlaku na snižování emisí, narušeným dodavatelským řetězcům a měnícím se preferencím zákazníků. Nissan se snaží „kondenzovat své aktivity a obnovit stabilnější finanční zázemí,“ uvedla společnost. Změny ve vedení, kdy byl po krachu jednání s Hondou odvolán tehdejší šéf Makoto Učida a nahrazen Ivanem Espinosou, naznačují snahu o nový strategický směr.

Ačkoliv se zdá, že problémy Nissanu jsou specifické pro tuto japonskou značku, která se potýká s vlastními interními výzvami a neúspěchem v budování aliancí (případná fúze s Hondou by vytvořila čtvrtého největšího výrobce na světě), jeho kroky vysílají varovný signál celému odvětví. Automobilky po celém světě, včetně těch evropských, musí čelit podobným tlakům.

Rychlost, lež a imunita: Jaký typ voliče toleruje prohřešky Filipa Turka?

Jaký by mohl být dopad na Škoda Auto?

Zprávy o masivním propouštění a uzavírání továren u tak velkého hráče, jakým je Nissan, nutně vyvolávají otázky i v Mladé Boleslavi. Škoda Auto, jako klíčová součást koncernu Volkswagen, je sice v jiné pozici než osamoceně bojující Nissan, ale výzvy automobilového průmyslu se jí nevyhýbají.

  1. Tlak na efektivitu a náklady: Globální konkurence a obrovské investice do elektromobility a autonomního řízení nutí všechny výrobce, včetně Škody, hledat úspory a zvyšovat efektivitu. Pokud se velcí hráči jako Nissan uchylují k takto radikálním krokům, může to naznačovat obecný trend v odvětví, který se dříve či později dotkne všech. Koncern Volkswagen již avizoval programy na zvyšování efektivity ve svých značkách.

  2. Transformace výroby: Přechod na elektromobilitu znamená zásadní změny ve výrobních procesech. Výroba elektromobilů je v některých aspektech méně náročná na počet pracovníků (méně komponentů v elektromotoru a baterii oproti spalovacímu motoru a převodovce). To může v dlouhodobém horizontu vést k optimalizaci počtu zaměstnanců i v tradičně silných továrnách. Škoda již investuje do transformace svých závodů, ale tento proces bude mít své personální dopady.

  3. Konsolidace a specializace závodů v rámci koncernu: Velké koncerny jako Volkswagen mohou v rámci optimalizace přistoupit k větší specializaci jednotlivých závodů na konkrétní platformy nebo typy vozidel (spalovací, elektrické, hybridní). To by mohlo znamenat přesuny výroby mezi jednotlivými továrnami v rámci skupiny, což by mohlo ovlivnit i závody Škody, ať už pozitivně (přísun nových modelů) nebo negativně (přesun stávající produkce jinam). Rozhodnutí Nissanu uzavřít téměř polovinu svých továren ukazuje, jak daleko může taková konsolidace zajít.

  4. Globální tržní podmínky: Pokud se globální poptávka po automobilech oslabí, nebo pokud dojde k výrazným geopolitickým změnám ovlivňujícím trhy, budou automobilky nuceny reagovat. Nissan zdvojnásobil některé výrobní plány, což naznačuje snahu o adaptaci na nové priority, ale zároveň masivně škrtá jinde. I Škoda musí být připravena na flexibilní reakce na vývoj trhu.

Ačkoliv Škoda Auto těží ze síly a zázemí koncernu Volkswagen a v posledních letech dosahovala dobrých výsledků, situace v Nissanu je připomínkou, že automobilový průmysl je v neustálém pohybu a žádná pozice není zaručena navždy. Důraz na inovace, efektivitu a schopnost rychle se přizpůsobit novým trendům bude pro budoucnost mladoboleslavské automobilky, stejně jako pro všechny ostatní, naprosto klíčový. Příběh Nissanu ukazuje, že i velcí hráči musí být připraveni na bolestivé, ale nezbytné změny, aby si udrželi konkurenceschopnost.