Tokio/Mladá Boleslav – Japonská automobilka Nissan, třetí největší v zemi, ohlásila drastická úsporná opatření. Firma plánuje zrušit dalších 11 000 pracovních míst, čímž celkový počet propuštěných zaměstnanců za poslední rok dosáhne přibližně 20 000, tedy asi 15 % její globální pracovní síly. Současně dojde k výraznému snížení výrobních kapacit – celosvětová produkce klesne o 20 % a do roku 2027 se počet aktivních závodů zredukuje ze 17 na 10. Krok Nissanu je reakcí na rostoucí náklady, silnou konkurenci a neúspěšná jednání o strategických spojeních, jako byla potenciální fúze s Hondou.
Oznámení přichází v době, kdy celý automobilový průmysl prochází turbulentním obdobím transformace směrem k elektromobilitě, čelí tlaku na snižování emisí, narušeným dodavatelským řetězcům a měnícím se preferencím zákazníků. Nissan se snaží „kondenzovat své aktivity a obnovit stabilnější finanční zázemí,“ uvedla společnost. Změny ve vedení, kdy byl po krachu jednání s Hondou odvolán tehdejší šéf Makoto Učida a nahrazen Ivanem Espinosou, naznačují snahu o nový strategický směr.
Ačkoliv se zdá, že problémy Nissanu jsou specifické pro tuto japonskou značku, která se potýká s vlastními interními výzvami a neúspěchem v budování aliancí (případná fúze s Hondou by vytvořila čtvrtého největšího výrobce na světě), jeho kroky vysílají varovný signál celému odvětví. Automobilky po celém světě, včetně těch evropských, musí čelit podobným tlakům.
Rychlost, lež a imunita: Jaký typ voliče toleruje prohřešky Filipa Turka?
Jaký by mohl být dopad na Škoda Auto?
Zprávy o masivním propouštění a uzavírání továren u tak velkého hráče, jakým je Nissan, nutně vyvolávají otázky i v Mladé Boleslavi. Škoda Auto, jako klíčová součást koncernu Volkswagen, je sice v jiné pozici než osamoceně bojující Nissan, ale výzvy automobilového průmyslu se jí nevyhýbají.
-
Tlak na efektivitu a náklady: Globální konkurence a obrovské investice do elektromobility a autonomního řízení nutí všechny výrobce, včetně Škody, hledat úspory a zvyšovat efektivitu. Pokud se velcí hráči jako Nissan uchylují k takto radikálním krokům, může to naznačovat obecný trend v odvětví, který se dříve či později dotkne všech. Koncern Volkswagen již avizoval programy na zvyšování efektivity ve svých značkách.
-
Transformace výroby: Přechod na elektromobilitu znamená zásadní změny ve výrobních procesech. Výroba elektromobilů je v některých aspektech méně náročná na počet pracovníků (méně komponentů v elektromotoru a baterii oproti spalovacímu motoru a převodovce). To může v dlouhodobém horizontu vést k optimalizaci počtu zaměstnanců i v tradičně silných továrnách. Škoda již investuje do transformace svých závodů, ale tento proces bude mít své personální dopady.
-
Konsolidace a specializace závodů v rámci koncernu: Velké koncerny jako Volkswagen mohou v rámci optimalizace přistoupit k větší specializaci jednotlivých závodů na konkrétní platformy nebo typy vozidel (spalovací, elektrické, hybridní). To by mohlo znamenat přesuny výroby mezi jednotlivými továrnami v rámci skupiny, což by mohlo ovlivnit i závody Škody, ať už pozitivně (přísun nových modelů) nebo negativně (přesun stávající produkce jinam). Rozhodnutí Nissanu uzavřít téměř polovinu svých továren ukazuje, jak daleko může taková konsolidace zajít.
-
Globální tržní podmínky: Pokud se globální poptávka po automobilech oslabí, nebo pokud dojde k výrazným geopolitickým změnám ovlivňujícím trhy, budou automobilky nuceny reagovat. Nissan zdvojnásobil některé výrobní plány, což naznačuje snahu o adaptaci na nové priority, ale zároveň masivně škrtá jinde. I Škoda musí být připravena na flexibilní reakce na vývoj trhu.
Ačkoliv Škoda Auto těží ze síly a zázemí koncernu Volkswagen a v posledních letech dosahovala dobrých výsledků, situace v Nissanu je připomínkou, že automobilový průmysl je v neustálém pohybu a žádná pozice není zaručena navždy. Důraz na inovace, efektivitu a schopnost rychle se přizpůsobit novým trendům bude pro budoucnost mladoboleslavské automobilky, stejně jako pro všechny ostatní, naprosto klíčový. Příběh Nissanu ukazuje, že i velcí hráči musí být připraveni na bolestivé, ale nezbytné změny, aby si udrželi konkurenceschopnost.