Wolfsburg/Osnabrück – Budoucnost závodu automobilky Volkswagen v německém Osnabrücku, kde pracuje více než 2 000 zaměstnanců, zůstává zahalena nejistotou. Ačkoliv výroba kabrioletů zde má pokračovat až do poloviny roku 2027, co bude následovat, je stále předmětem diskusí a spekulací. Jednou z intenzivně zvažovaných možností je částečná nebo úplná orientace na vojenskou produkci, případně i převzetí části závodu zbrojařskou společností Rheinmetall. Šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume nyní otevřeně připustil ochotu přispět k německému přezbrojování výrobou vojenských dopravních prostředků.
Volkswagen opakovaně popírá zvěsti o definitivním ukončení výroby automobilů v Osnabrücku a tvrdí, že se stále prověřují různé scénáře pro budoucí využití továrny. Mezi nimi figuruje i možnost spolupráce se společností Rheinmetall, jejíž šéf Armin Papperger již dříve označil závod v Osnabrücku za vhodný pro výrobu vojenských vozidel, nikoliv však pro výrobu munice. Probíhající jednání mezi oběma společnostmi jsou veřejným tajemstvím.
Oliver Blume v nedávném rozhovoru pro německý odborný časopis Automobilwoche vyjádřil k tématu zbrojení jasný postoj. „Vítám, že v Německu přemýšlíme o zbrojení. Jsme připraveni přispět svými odbornými znalostmi, pokud jde o vojenskou dopravu. Můžeme nabídnout všechny segmenty, od menších vozidel až po autobusy a nákladní automobily, jak to již děláme,“ uvedl Blume. Zároveň však stanovil jasný limit: „Nejsme výrobce zbraní, jsme výrobce vozidel.“ Toto prohlášení koresponduje s dřívějším vyjádřením šéfa Rheinmetallu a naznačuje, že případná spolupráce by se soustředila na produkci dopravní a podpůrné techniky, nikoliv na zbraňové systémy jako takové.
Eurofighter Typhoon: Páteř evropské obrany s vizí budoucnosti navzdory svému věku
Na přímou otázku časopisu Automobilwoche, zda se chystá dokončení dohody s Rheinmetallem ohledně závodu v Osnabrücku, však Blume odpověděl vyhýbavě. „Jsme zodpovědní za to, abychom pro Osnabrück vypracovali udržitelné řešení, které zohlední zájmy zaměstnanců i společnosti,“ řekl. „Vedeme rozhovory, uvažujeme velmi široce. Signály, které v tuto chvíli dostáváme, jsou pozitivní. Zatím však nejsme ve fázi, kdy bychom sdělovali něco konkrétního.“ Jeho odpověď tak nepotvrdila, ale ani nevyvrátila blížící se dohodu se zbrojařským koncernem.
Nejistota ohledně budoucnosti závodu v Osnabrücku přetrvává již delší dobu a vyvolává obavy mezi zaměstnanci. Diskuse o možném zapojení Volkswagenu do vojenské produkce přichází v době, kdy Německo, stejně jako mnoho dalších evropských zemí, přehodnocuje svou obrannou strategii a zvyšuje výdaje na obranu v reakci na změněnou geopolitickou situaci. Schopnost automobilového průmyslu rychle adaptovat výrobní kapacity pro vojenské účely se tak stává strategicky významnou.
Zatímco konkrétní plány pro Osnabrück zůstávají nejasné, prohlášení Olivera Blumeho naznačují otevřenost koncernu Volkswagen k nové roli v kontextu posilování německých i evropských obranných schopností, avšak s jasným vymezením, že se hodlá soustředit na segment dopravních prostředků, kde může uplatnit své klíčové kompetence. Další vývoj ukáže, zda se tato otevřenost promítne do konkrétní dohody se společností Rheinmetall a jaká bude finální podoba budoucího využití tradičního automobilového závodu v Osnabrücku.