Je to jeden z nejznámějších a nejprodávanějších burgerů na světě, symbol globálního fastfoodového impéria. Příběh legendárního Big Macu však nezačal v zasedacích místnostech centrály společnosti McDonald’s, ale v hlavě jednoho odvážného franšízanta, který cítil, že jeho zákazníci si zaslouží něco víc.
Jmenoval se Jim Delligatti a v 60. letech vlastnil několik restaurací McDonald’s v Pensylvánii. Byl si dobře vědom toho, že standardní nabídka hamburgerů a cheeseburgerů nestačí v boji s konkurencí, především s regionálními řetězci jako Big Boy, které lákaly zákazníky na podstatně větší a sytější sendviče. Delligatti věděl, že musí přijít s něčím, co by tuto mezeru na trhu zaplnilo.
Rozhodl se proto experimentovat a vytvořit vlastní, robustnější burger. Jeho recept byl odvážný a stal se základem pro budoucí ikonu: dvě placky z čistého hovězího masa, speciální omáčka, čerstvý salát, plátek sýra, nakládané okurky a cibulka. To vše vložil do sezamové housky, kterou však vylepšil geniálním a zároveň prostým prvkem.
Klíčovou inovací, která Big Mac odlišila od ostatních, byl třetí, prostřední plátek housky, kterému se začalo říkat „klubová vrstva“ (club layer). Delligatti si totiž správně všiml, že takto velký burger s dvěma masovými plackami a množstvím ingrediencí má tendenci se při jídle rozpadat. Prostřední díl housky dodal celé konstrukci potřebnou stabilitu a zajistil, že sendvič drží pohromadě od prvního do posledního kousnutí.
Delligatti poprvé představil svůj výtvor zákazníkům ve své restauraci ve městě Uniontown v Pensylvánii. Reakce byla okamžitá a ohromující. Big Mac se stal lokálním hitem a jeho popularita rychle přesáhla hranice města.
Úspěch byl tak jednoznačný, že si ho nemohlo nevšimnout ani vedení společnosti McDonald’s. Po ověření úspěšnosti konceptu se rozhodli zariskovat a v roce 1968 zařadili Big Mac do celonárodní nabídky ve všech restauracích v USA. Zbytek je, jak se říká, historie.
Z lokálního experimentu, který měl vyřešit problém s konkurencí, se stal globální fenomén a vlajková loď společnosti. Příběh Jima Delligattiho a jeho Big Macu je tak dokonalou ukázkou toho, jak iniciativa a dobrý nápad jednoho člověka mohou navždy změnit tvář globálního giganta a zapsat se do historie gastronomie.