Pondělí, 19. května 2025, svátek má Ivo, zítra Zbyšek
Pondělí, 19. května 2025

Americký gigant Walmart varuje: Cla zdraží zboží od banánů po autosedačky

Facebook
Twitter
LinkedIn
Největší maloobchodník v USA, známý svými nízkými cenami, přiznává, že kvůli obchodní válce a clům prezidenta Trumpa bude muset zvýšit ceny. Dopad pocítí zejména zákazníci již zasažení inflací.

NEW YORK/PRAHASpolečnost Walmart, maloobchodní kolos, který si vybudoval své postavení díky nízkým cenám, se ocitá v neobvyklé situaci. Vedení firmy ve čtvrtek varovalo, že rostoucí náklady v důsledku cel uvalených administrativou prezidenta Donalda Trumpa nevyhnutelně povedou ke zvýšení cen široké škály zboží – od základních potravin jako banány až po produkty denní potřeby, jako jsou autosedačky.

Ačkoliv se společnost s hodnotou 750 miliard dolarů snaží co nejvíce absorbovat dopady obchodní války, rozsah současných cel, nejvyšších od 30. let minulého století, jí nedává jinou možnost. Finanční ředitel John David Rainey po oznámení solidních tržeb za první čtvrtletí potvrdil, že vyšší ceny se na pultech Walmartu začaly objevovat již koncem dubna a jejich nárůst se v květnu zrychlil. Plný dopad však zákazníci pocítí zejména v červnu a červenci s blížící se nákupní sezónou pro školáky tzv. „Back-to-School shopping season“, což je ve Spojených státech významné období, kdy rodiny nakupují širokou škálu zboží pro své děti před začátkem nového školního roku. Nový školní rok obvykle v USA začíná koncem srpna nebo začátkem září, v závislosti na konkrétním státě a školním obvodu.

Postupné zdražování přichází v době, kdy mnoho Američanů omezuje své veškeré výdaje. Walmart není jedinou společností, která k tomuto kroku přistupuje; zvýšení cen již oznámili nebo plánují i výrobci jako Mattel, Stanley Black & Decker či Procter & Gamble. Kroky Walmartu jsou však vzhledem k jeho dominantnímu postavení na trhu – spoléhá se na něj 90 % amerických domácností a týdně jeho obchody či web navštíví přes 150 milionů zákazníků – obzvláště signifikantní, uvedl server apnews.com.

Strážci digitální pravdy, nebo novodobí cenzoři? Úvahy nad kontrolou online prostoru.

Cla uvalená na Čínu a další země tak přímo ohrožují obchodní model nízkých cen, který je základem úspěchu Walmartu. Ačkoliv se společnosti snažily dopad cel oddálit předzásobením, maloobchodníci s nízkými maržemi nyní tvrdí, že nemají jinou možnost než promítnout vyšší náklady do koncových cen.

Walmart uvádí, že dvě třetiny jeho zboží pochází z USA, přičemž potraviny tvoří zhruba 60 % amerického obratu. Přesto není vůči clům imunní, zejména u kategorií jako elektronika a hračky, kde Čína představuje významný podíl. Cla se dotýkají i potravin z jiných zemí, například avokáda či kávy z Kostariky, Peru a Kolumbie. Společnost se snaží dopady minimalizovat, například žádá dodavatele o změnu vstupních materiálů za ty, které nejsou zatíženy cly.

Generální ředitel Doug McMillon, který se nedávno setkal s prezidentem Trumpem ohledně cel, vyjádřil naději v jejich další snížení. Walmart sice překonal odhady analytiků upraveným ziskem na akcii ve výši 61 centů (oproti očekávaným 58 centům), ale celkový zisk meziročně poklesl. Tržby vzrostly o 2,5 % na 165,61 miliardy dolarů. Společnost však kvůli nejistotě ohledně dalšího vývoje celní politiky nevydala výhled zisku na další čtvrtletí, i když celoroční výhled ponechala beze změny.