Středa, 14. května 2025, svátek má Bonifác, zítra Žofie
Středa, 14. května 2025

ROZHOVOR: Miliardové úniky na ubytovacích poplatcích. Systém e-Turista má přinést řešení i lepší data pro obce

Facebook
Twitter
LinkedIn
Nedávno zveřejněná studie upozornila na potenciální roční úniky na ubytovacích poplatcích v České republice dosahující až 1,5 miliardy korun.

Nedávno zveřejněná studie upozornila na potenciální roční úniky na ubytovacích poplatcích v České republice dosahující až 1,5 miliardy korun. Klíčem k nápravě má být zavedení nového digitálního systému e-Turista. O podrobnostech studie, fungování systému a očekávaných přínosech jsme hovořili se zástupcem autorského týmu studie projektu e-Turista Luďkem Kührem.

Vaše nedávná tisková zpráva o studii úniků na ubytovacích poplatcích vzbudila značnou pozornost. Uvádíte v ní potenciální roční únik až 1,5 miliardy korun. Mohl byste našim čtenářům přiblížit, jak jste k tomuto číslu dospěli a jaká data jste pro odhad využívali?

Naše studie skutečně pracuje s řadou oficiálních datových zdrojů, výstupů z předchozích výzkumů a kvalifikovanými odhady. Výsledky studie považujeme za dostatečně prokazatelně přesné.

Co se týče metodiky, je rozprostřena napříč celým dokumentem. Kombinuje několik datových zdrojů a analytických kroků k odhadu skutečného i potenciálního výnosu místního poplatku z pobytu a k posouzení vlivu zlepšené evidence a administrace.

Klíčovými zdroji dat byla anonymizovaná GSM data od mobilních operátorů poskytnutá společnosti INTENS pro CzechTourism, která nám umožnila odhadnout celkový počet přenocování v Česku za druhé pololetí 2024, včetně neregistrovaného ubytování. Tato data jsme porovnávali a kalibrovali s oficiálními statistikami Českého statistického úřadu (ČSÚ) o hromadných ubytovacích zařízeních. Dále jsme využili rozsáhlá dotazníková šetření CzechTourism (téměř 26 500 respondentů v roce 2024) k odhadu podílu nocí strávených v neplacených individuálních ubytováních a podílu rodinných pobytů, které jsou relevantní pro osvobození od poplatku. Celkovou ubytovací kapacitu jsme odhadli pomocí dat ČSÚ a výzkumných odhadů pro individuální kapacity.

Analyticky jsme pak GSM data extrapolovali na celý rok, segmentovali přenocování na placená, neplacená a dětská (osvobozená od poplatku). Odečtením osvobozených pobytů jsme odhadli počet zdanitelných přenocování a porovnali jej se skutečně vybranými poplatky. Využili jsme princip triangulace, tedy ověření odhadů porovnáním více nezávislých datových zdrojů, a modelovali různé scénáře. Všechny předpoklady jsou v dokumentu jasně uvedeny a podloženy daty. Tento komplexní přístup nám dává robustní a realistický odhad.

Jedním z hlavních cílů systému e-Turista je právě snížení těchto úniků. Jaké konkrétní mechanismy v systému, případně v související legislativě, která je nyní v Poslanecké sněmovně, podle vás nejúčinněji zamezí obcházení povinností ze strany poskytovatelů, zejména těch na velkých platformách jako Airbnb či Booking.com?

Efektivita eTuristy úzce souvisí s novým evropským nařízením (EU) 2024/1028, které zavádí povinnost pro všechny ubytovatele získat jedinečné registrační číslo. V České republice bude jediným digitálním bodem pro získání tohoto čísla právě systém e-Turista. Bez tohoto čísla nebudou platformy jako Airbnb, Booking.com, Expedia, ale ani menší české portály typu chaty-chalupy.cz smět nabídky ubytování zveřejňovat. Klíčová je zde také povinnost platforem sdílet data s národními a evropskými orgány. Například Finanční ředitelství si bude moci vyžádat finanční data jednotlivých ubytovatelů ke kontrole shody s jejich daňovým přiznáním. Toto bude podpořeno povinností vést evidence hostů přímo v systému e-Turista.

Komentář: Evropa páchá ekonomickou sebevraždu? Nákladní železnice bije na poplach

Zavedení takto komplexního systému jistě naráží na určité překážky. S jakými největšími praktickými či legislativními výzvami se potýkáte a jaký je reálný časový horizont, kdy by e-Turista mohl začít plně fungovat a přinášet očekávané výsledky?

Systém e-Turista je zakotven v novele zákona 159/1999 Sb., která je nyní v Poslanecké sněmovně před třetím čtením. Její schválení je klíčové pro synchronizaci českého právního řádu se zmíněným evropským nařízením. Pokud by novela nebyla schválena, nařízení by sice začalo platit od 20. května 2026, ale funkcionalita a efektivita eTuristy by byla hrubě snížena. Novela totiž zavádí povinnost vést evidenční knihu hostů (dle zákona o místních poplatcích č. 565/1990 Sb.) právě v systému e-Turista.

Rád bych zdůraznil, že e-Turista nezavádí žádnou novou byrokracii. Pouze existující povinnosti digitalizuje a pro ubytovatele zjednodušuje. Jedním zápisem se vyřeší hlášení ubytovaných cizinců Ministerstvu vnitra (Ubyport), statistická hlášení ČSÚ i hlášení obcím pro výběr poplatku. Centralizací se omezí možnost nedodržování zákonných povinností. Konečné znění novely je tedy pro výslednou podobu a efektivitu systému rozhodující.

Původně jsme předpokládali, že zákon bude touto dobou (květen 2025) již schválen a poběží pilotní provoz. Aktuálně předpokládáme, že novela by mohla začít platit k 1. lednu 2026 a pilotní provoz by mohl být zahájen od 1. července 2025. Tyto termíny se ale mohou měnit v závislosti na legislativním procesu. Zlepšený výběr poplatků a přínosy pro obce lze tedy očekávat v průběhu roku 2026 a dále.

Důležitým aspektem je také ochrana soukromí. Uvádíte, že běžní úředníci v systému neuvidí konkrétní jména hostů, pouze počet ubytovaných. Jak tedy bude zajištěna možnost zpětné kontroly a identifikace případných neplatičů? A jak bude řešen přístup k datům pro orgány jako Policie ČR?

Ano, běžní úředníci obcí budou mít přístup k výstupům z domovní knihy a knihy hostů tak, že jména budou nahrazena alfanumerickým kódem. Tento kód je však propojen s registrem obyvatel. Vybraní úředníci s oprávněným přístupem do tohoto registru budou moci po přihlášení do systému a registru tento kód se jménem propojit. Každá taková lustrace bude zaevidována a jak ubytovatel, tak ubytovaný budou prostřednictvím datové schránky informováni, že k ní došlo. Úředníci tedy budou mít možnost provést kontrolu stejně jako dnes, jen nebudou muset být fyzicky přítomni v provozovně.

Přístup pro Policii ČR a cizineckou policii je řešen na jejich úrovni v souladu s platnými zákony (zákon o pobytu cizinců č. 326/1999 Sb. a zákon o místních poplatcích č. 565/1990 Sb.), což je nezbytné pro zachování vysoké úrovně bezpečnosti v ČR.

Ozývají se i hlasy volající po zohlednění situace malých poskytovatelů. Například Asociace hotelů a restaurací (AHR) navrhuje vypuštění adresy ubytovaného hosta z registrace. Zvažovali jste při návrhu e-Turisty specifická zjednodušení pro příležitostné pronajímatele, aby pro ně systém nebyl nepřiměřenou administrativní zátěží?

Pokud vím, AHR rozporuje povinnost zápisu adresy u zahraničního hosta, protože tuto informaci neobsahuje cestovní doklad (pas), nelze ji tedy strojově přečíst a hoteliér nemá prostředky k jejímu ověření. To považuji za legitimní požadavek. Na druhou stranu, tyto požadavky vycházejí ze stávajících právních předpisů, konkrétně ze zákona o místních poplatcích a zákona o pobytu cizinců. Systém e-Turista sám o sobě primárně digitalizuje stávající povinnosti, nikoliv že by zaváděl další. Cílem je naopak administrativu zjednodušit pro všechny typy poskytovatelů.

Děkujeme za rozhovor a podrobné informace.