Pátek, 2. května 2025, svátek má Zikmund, zítra Alexej
Pátek, 2. května 2025

Španělsko posiluje ochranu spotřebitelů po rozsáhlém výpadku proudu, varuje před zdražováním

Facebook
Twitter
LinkedIn
Španělské ministerstvo sociálních práv, spotřebitelských záležitostí a Agendy 2030 vydalo důrazné varování online platformám a dalším společnostem před zvyšováním cen v krizových situacích.

Španělské ministerstvo sociálních práv, spotřebitelských záležitostí a Agendy 2030 vydalo důrazné varování online platformám a dalším společnostem před zvyšováním cen v krizových situacích, jako jsou rozsáhlé výpadky elektřiny. Krok následuje po masivním blackoutu, který postihl miliony lidí v osmi španělských regionech včetně Andalusie, Madridu a Valencie.

Ministerstvo v reakci na výpadek oficiálně vyhlásilo v postižených oblastech stav nouze, čímž všichni dotčení obyvatelé získali status „zranitelných spotřebitelů“ se zvýšenou právní ochranou. „Smlouvy zahrnující personalizované ceny – jako jsou digitální rezervační platformy – nesmí během stavu nouze zvyšovat konečné prodejní ceny z důvodu vyšší poptávky,“ uvedlo ministerstvo v oficiálním průvodci spotřebitelskými právy. Cílem je zabránit spekulativnímu zdražování a zneužívání situace.

Právo na náhradu za zrušené akce a dopravu

Průvodce ministerstva detailně popisuje nároky spotřebitelů v různých situacích způsobených výpadkem:

  • Zrušené akce: Pokud byl festival, koncert nebo sportovní událost kvůli blackoutu zrušena, mají zákazníci nárok na vrácení plné ceny vstupenky. Pokud se akce konala, ale spotřebitel se na ni kvůli výpadku nemohl dostavit, ministerstvo doporučuje ověřit smluvní podmínky pro případnou kompenzaci.

  • Letecká doprava: Cestující, jejichž let byl narušen, mají právo na jasné informace, asistenci a volbu mezi vrácením peněz do 7 dnů nebo náhradní dopravou. Nabízené vouchery nemusí přijmout a mohou trvat na peněžní náhradě. Stížnosti lze podávat dopravci a případně španělské Agentuře pro bezpečnost letectví (AESA).

  • Železniční doprava: Provozovatelé vlaků musí co nejdříve informovat o zpoždění či zrušení, nabízet aktuální informace online a poskytnout buď plnou náhradu za neuskutečněnou část cesty do 30 dnů, nebo zajistit náhradní dopravu za srovnatelných podmínek.

Zákaz fyzických trestů nestačí, rodiče potřebují podporu

Online nákupy a služby pro domácnost

Spotřebitelská práva se vztahují i na další oblasti:

  • Zpožděné dodávky: U online objednávek, které se zpozdí kvůli výpadku, může spotřebitel poskytnout prodejci dodatečnou lhůtu. Pokud zboží ani poté nedorazí, má právo smlouvu vypovědět a žádat vrácení peněz bez zbytečného odkladu.

  • Nedodané služby: Výpadek dodávky elektřiny, vody či jiných služeb je považován za „vyšší moc“. Spotřebitelé mají nárok na vrácení poměrné části poplatků za služby, které nebyly poskytnuty. U telekomunikačních služeb (telefon, internet) musí operátoři kompenzaci provést automaticky vrácením části paušálu. Ministerstvo také doporučuje zkontrolovat smlouvy ohledně případných dalších kompenzací, například za zkažené potraviny.

Příčina výpadku neznámá, doporučuje se kontrola pojistek

Přesná příčina rozsáhlého výpadku proudu zatím nebyla oficiálně stanovena. Dokud nebude příčina objasněna, ministerstvo nabádá občany, aby si zkontrolovali své pojistné smlouvy, které by mohly pokrývat škody způsobené výpadkem, jako jsou zkažené potraviny nebo poškozené spotřebiče.

Ministerstvo zdůrazňuje, že španělské zákony jsou na straně spotřebitelů a vyzývá postižené, aby svá práva aktivně uplatňovali.

Zdroj informací: Španělské ministerstvo sociálních práv, spotřebitelských záležitostí a Agendy 2030, Euroweeklynews.com

Napsat komentář

Musíte se pro publikování komentáře.