Sobota, 26. července 2025, svátek má Anna, zítra Věroslav
Sobota, 26. července 2025

Aloha Spirit v šatníku: Příběh havajské košile, která nikdy nevyšla z módy

Facebook
Twitter
LinkedIn
Příběh „Aloha shirt“, jak je původně nazývána, začíná ve 20. a 30. letech 20. století v Honolulu.

Honolulu, Havaj – Představte si syté barvy, vzory palem, ibišků, exotických ptáků a vln oceánu. Okamžitě se vám vybaví jeden z nejikoničtějších kusů oblečení na světě: havajská košile. Tento oděv, který se stal synonymem pro dovolenou, bezstarostnost a uvolněný životní styl, má za sebou fascinující historii, která je dokonalým odrazem kulturního tavicího kotle, jímž Havajské ostrovy vždy byly.

Zrod z nutnosti a kulturní fúze

Příběh „Aloha shirt“, jak je původně nazývána, začíná ve 20. a 30. letech 20. století v Honolulu. V té době byly ostrovy magnetem pro přistěhovalce z celého světa. Klíčovou roli v jejím vzniku sehrála japonská komunita. Japonští imigranti si s sebou přivezli tradiční látky, jako je hedvábný krep používaný na kimona, s výraznými a barevnými motivy. Místní krejčí, často čínského původu, začali z těchto pestrých látek šít košile západního střihu.

K japonským vzorům se brzy přidaly další vlivy. Filipínští pracovníci nosili volné, netradičně střižené košile barong Tagalog, které se nenosily zastrčené do kalhot. Původní havajské obyvatelstvo přispělo svými tradičními motivy z tapa látek, které zobrazovaly místní flóru, faunu a polynéskou mytologii. Výsledkem byla unikátní fúze: západní střih, japonské látky a polynéské motivy.

Prvním, kdo si nechal tento nápad patentovat, byl v roce 1936 čínsko-americký obchodník Ellery Chun. V novinové reklamě nabízel „Aloha shirts“ – barevné, pohodlné košile, ideální pro horké havajské klima. Jméno se okamžitě ujalo a zrodil se fenomén.

Od suvenýru k hollywoodské ikoně

Skutečný boom havajských košil nastal po druhé světové válce. Vojáci a námořníci, kteří sloužili v Pacifiku, si je vozili domů jako exotické suvenýry. Zároveň se rozvíjel cestovní ruch a havajská košile se stala povinnou výbavou každého turisty, který chtěl nasát místní atmosféru.

Definitivní status globální ikony jí však zajistil Hollywood. Když se Elvis Presley v roce 1961 objevil ve filmu Blue Hawaii v červené košili s bílými květy, stal se tento oděv nesmrtelným symbolem ležérní elegance a rebelství. Nosili ji Frank Sinatra, Bing Crosby i prezident Harry Truman. V 80. letech pak její slávu oživil Tom Selleck v roli soukromého detektiva v seriálu Magnum, P.I., čímž potvrdil její místo v popkultuře.

Aloha Friday a věčný návrat na módní mola

Havajská košile není jen turistickou atrakcí, ale i důležitou součástí místní kultury. V 60. letech vznikla na Havaji tradice zvaná „Aloha Friday“. Firmy povolily svým zaměstnancům, aby si v pátek oblékli havajskou košili a uvolněněji tak vkročili do víkendu. Tento zvyk se později rozšířil po celém světě a je považován za přímého předchůdce dnešních „neformálních pátků“ (Casual Fridays).

Během let zažila havajská košile své vrcholy i pády. Někdy byla považována za nevkusný kýč, jindy za vrchol módy. V posledních dekádách však slaví triumfální návrat. Přestala být vnímána jen jako uniforma pro turisty nebo tatínky na grilování. Luxusní značky jako Prada, Saint Laurent nebo Gucci ji zařadily do svých kolekcí, používají prémiové materiály a povyšují její vzory na umělecká díla. Stala se také oblíbeným kouskem ve světě streetwearu a mezi celebritami.

Příběh havajské košile je tak příběhem o tom, jak se z lokálního produktu, vzniklého spojením různých kultur, může stát globální fenomén. Není to jen kus oblečení; je to nositelný symbol radosti, svobody a „ducha Aloha“, který dokáže i ten nejvšednější den proměnit v malou dovolenou. A právě proto nikdy skutečně nevyjde z módy.