Washington – Ředitel americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) Lee Zeldin oznámil záměr ukončit kontroverzní funkci automatického start-stop systému v automobilech. Tato technologie, která dočasně vypíná motor vozidla při zastavení například na semaforech, byla zavedena s cílem snížit emise a spotřebu paliva, ale podle Zeldina ji většina motoristů vnímá jako obtěžující.
Zeldin, bývalý republikánský kongresman z New Yorku, v rozhovoru pro pořad The Hill Blakea Burmana uvedl, že EPA bude usilovat o zrušení kreditů, které byly automobilkám poskytovány výměnou za instalaci této technologie.
Systém start-stop byl původně podporován Obamovou administrativou před více než deseti lety jako opatření ke snížení spotřeby paliva Odhaduje se, že do roku 2022 touto funkcí disponovalo přibližně 65 % vozidel ve Spojených státech. Zeldin naznačil, že by funkce nebyla tak problematická, kdyby měli majitelé vozů možnost ji trvale deaktivovat a nemuseli tak činit při každé jednotlivé jízdě.
Šéf EPA rovněž vznesl otázky ohledně dlouhodobých dopadů této technologie na samotná vozidla, čímž poukázal na obavy některých motoristů z možného rychlejšího opotřebení některých součástí motoru.
Kverulant.org prověřil senátory: Docházka a příjmy pod drobnohledem. Někteří chybí, peníze berou
Toto prohlášení přichází v době, kdy se EPA pod Zeldinovým vedením, jako součást snahy Trumpovy administrativy o redukci státní správy, připravuje na výrazné rozpočtové škrty. Rozpočet agentury na fiskální rok 2026 by měl být snížen o více než polovinu. Zeldin tento týden předstoupil před zákonodárce, aby projednal právě tyto rozpočtové a grantové škrty.
Jeho postoj k funkci start-stop tak zapadá do širšího kontextu přehodnocování environmentálních regulací a opatření zavedených předchozími administrativami. Demokraté naopak kritizují EPA za údajné nezákonné rušení stovek grantů zaměřených na podporu „environmentální spravedlnosti“.
Zrušení federálních pobídek pro instalaci start-stop systémů by mohlo vést k tomu, že automobilky tuto funkci přestanou do nových vozů plošně implementovat, nebo alespoň nabídnou jednodušší možnost její trvalé deaktivace. Jaký bude finální dopad Zeldinovy iniciativy na automobilový průmysl a emisní standardy ve Spojených státech, ukáže až další vývoj a případné legislativní kroky.