Pražský Dopravní podnik (DPP) se opět ocitl v centru pozornosti kvůli obviněním souvisejícím s veřejnými zakázkami. Podle informací zveřejněných na serveru ČeskéNoviny.cz dvě osoby čelí obžalobě v souvislosti s manipulacemi při jejich zadávání. Detaily o identitě obžalovaných či konkrétních zakázkách však nebyly specifikovány. Případ zřejmě souvisí s předchozí kauzou Dozimetr.
Né poprvé..
Tato obžaloba není prvním případem, kdy se DPP potýká s obviněními z korupce a netransparentního jednání. V minulosti byly odhaleny různé kauzy, které poukazovaly na systémové problémy v řízení a dohledu nad veřejnými zakázkami v podniku.
Jízdenková kauza
Jedním z nejznámějších případů je tzv. jízdenková kauza, ve které byli obviněni bývalý ředitel DPP Martin Dvořák a lobbista Ivo Rittig. Obžaloba tvrdila, že 17 haléřů z každé vyrobené jízdenky pro DPP končilo přes zahraniční firmy právě u Rittiga a Dvořáka. DPP v této kauze vystupoval jako poškozený. Ústavní soud však nakonec odmítl stížnost DPP, což vedlo k osvobození obžalovaných.
Audit odhalující netransparentní obchody
V prosinci 2024 byl zveřejněn audit, který odhalil, že DPP v letech 2014 až 2022 obchodoval s 16 firmami přímo napojenými na osoby obviněné či vyšetřované v korupční kauze Dozimetr. Těmto firmám DPP vyplatil přes 728,6 milionu korun. Audit poukázal na stovky netransparentních obchodů a podezření z vyvádění peněz z DPP prostřednictvím nevýhodných smluv. Podnik kritiku auditorů odmítl s tím, že prohřešky se děly v minulosti a dnes už nejsou možné.
Posílení kontrolních mechanismů
Jedním z kroků k nápravě je posílení vnitřních kontrolních mechanismů. DPP uvedl, že se zaměřil na ochranná opatření – zavedl schvalovací stupeň v případě vnitropodnikových objednávek či snížení limitů pro uveřejňování veřejných zakázek realizovaných mimo režim zákona o zadávání veřejných zakázek.
Opakované případy korupce v pražském Dopravním podniku ukazují na hlubší systémové problémy, které vyžadují komplexní řešení. Transparentnost, důsledná kontrola a veřejná odpovědnost ale evidentně na kolejích neleží.