Pátek, 22. srpna 2025, svátek má Bohuslav, zítra Sandra
Pátek, 22. srpna 2025

Zetor: Příběh legendy z Brna, která vyorala brázdu do světa

Facebook
Twitter
LinkedIn
Málokterá česká značka dokázala tak hluboce zakořenit v národní identitě jako Zetor.

Brno – Málokterá česká značka dokázala tak hluboce zakořenit v národní identitě jako Zetor. Červený traktor s robustní konstrukcí se stal synonymem pro zemědělství, symbolem poválečné obnovy a později i exportním trhákem, který oral pole na pěti kontinentech. Jeho příběh je kronikou geniálních nápadů, masivní expanze, bolestivého pádu i houževnatého boje o přežití a novou tvář v 21. století.

Zrození poválečné ikony: Zetor 25

Píše se rok 1945. Zničená Evropa se vzpamatovává z druhé světové války a jedním z nejpalčivějších úkolů je zajistit dostatek potravin. To však nelze bez moderní zemědělské techniky. V brněnské Zbrojovce, která se musela přeorientovat z válečné na mírovou výrobu, dostává talentovaný konstruktér František Musil a jeho tým jasný úkol: navrhnout jednoduchý, spolehlivý a levný traktor.

Výsledek jejich práce překonal všechna očekávání. Prototyp, interně označený jako Z 25, byl hotov za neuvěřitelných šest měsíců. Dne 15. března 1946 byla oficiálně zaregistrována ochranná známka Zetor – jméno vzniklé spojením písmene „Zet“ z loga Zbrojovky a koncovky slova „traktor“. V srpnu téhož roku byla veřejnosti představena první trojice traktorů a sériová výroba se rozjela naplno.

Legendární „pětadvacítka“ se stala okamžitým hitem. Její dvouválcový naftový motor byl úsporný, konstrukce byla bytelná a údržba snadná. Pro tisíce zemědělců znamenal Zetor 25 revoluci – konec dřiny s koňskými potahy a začátek mechanizace. Do roku 1961 se vyrobilo téměř 160 000 kusů, z nichž více než polovina zamířila na export.

Zlatá éra a geniální unifikace

Skutečný globální úspěch však přišel v 60. letech s myšlenkou, která předběhla svou dobu: unifikací. Zetor představil tzv. Unifikovanou řadu I (UŘ I), která zahrnovala modely jako Zetor 2011, 3011 a 4011. Genialita spočívala v tom, že všechny traktory byly postaveny ze vzájemně zaměnitelných dílů. To dramaticky zlevnilo výrobu, zjednodušilo servis a snížilo náklady na náhradní díly po celém světě.

Tento koncept katapultoval Zetor mezi světovou elitu. Červené traktory se začaly vyvážet do desítek zemí, od Francie a Německa přes Indii, Irák, Barmu až po státy Jižní Ameriky a Afriky. V některých zemích, jako byla Indie nebo Irák, vznikly i licenční montážní závody.

Na úspěch UŘ I navázala v roce 1968 Unifikovaná řada II, známá pod ikonickým jménem Crystal. Tyto silnější a modernější stroje (např. Zetor 8011) byly první na světě, které měly bezpečnostní kabinu integrovanou přímo do konstrukce traktoru, což významně zvýšilo bezpečnost řidiče. Zetor byl na absolutním vrcholu, vyráběl desítky tisíc strojů ročně a jeho jméno znal celý svět.

Pád na dno po Sametové revoluci

Slibně rozjetý vývoj zastavila normalizace a následný pád železné opony v roce 1989. Pro Zetor to byl brutální šok. Trhy v rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) se zhroutily a na otevřený domácí trh vtrhla vyspělá západní konkurence v podobě značek John Deere, Fendt či Massey Ferguson.

Zetor, zvyklý na plánované hospodářství a garantovaný odbyt, najednou čelil tvrdé realitě. Jeho traktory byly sice stále robustní, ale technologicky zaostávaly – chyběla jim moderní hydraulika, komfortní kabiny, elektronika a efektivnější motory. Společnost se propadala do ztráty, výroba klesla na zlomek původních čísel a nad brněnskou legendou se začala stahovat mračna bankrotu. Devadesátá léta byla dekádou boje o holé přežití.

Vzkříšení a hledání nové tváře

Zlom přišel v roce 2002, kdy zdecimovanou firmu v privatizaci získala slovenská společnost HTC Holding. Nový majitel zahájil tvrdou restrukturalizaci, stabilizoval finance a definoval novou strategii. Zetor se měl soustředit na to, co uměl nejlépe: vyrábět traktory střední a nižší výkonové třídy, které budou i nadále sázet na jednoduchost, spolehlivost a příznivou cenu.

Na trh byly postupně uvedeny nové modelové řady, které tvoří portfolio značky dodnes: Proxima, Forterra a později i menší Major, který se hrdě hlásil k odkazu jednoduchých a pracovitých traktorů. Firma se opět nadechla a začala se vracet na ztracené trhy a hledat nové.

Zásadní změnou v posledním desetiletí bylo také zaměření na design. V roce 2015 Zetor ohromil svět, když představil designový koncept „Zetor by Pininfarina“, vytvořený ve spolupráci se slavným italským studiem, které kreslilo tvary pro Ferrari či Maserati. Elegantní a agresivní design se postupně přenesl i do sériových modelů a ukázal, že Zetor chce být nejen funkční, ale i atraktivní.

Současnost a budoucnost

Dnes Zetor Tractors a.s. není globálním gigantem jako v dobách své největší slávy. Je menším, ale stabilizovaným hráčem, který exportuje do více než 40 zemí světa. Stojí před novými výzvami v podobě přísných emisních norem, tlaku na digitalizaci a precizní zemědělství. Konkurence je silnější než kdy dříve.

Příběh Zetoru je však důkazem neobyčejné houževnatosti. Značka, která motorizovala československý venkov, dobyla svět a přežila vlastní klinickou smrt, stále žije. A tak červený traktor z Brna, symbol poctivé a tvrdé práce, orá své brázdy dál, nesoucí odkaz generací konstruktérů a dělníků, kteří mu vdechli život.