„A máte naši věrnostní kartu? Bodíky sbíráte?“ Otázky, které si dnes a denně vyslechne téměř každý. Věrnostní programy obchodníků slibují výhody, zdaleka to však není jen o nich. Hlavním cílem je sběr dat o zákaznících, která se mohou dále prodávat a hlavně využívat k marketingovým účelům. Veřejnosti to ale zdá se nevadí. Aplikace nákupního řetězce Albert totiž zaznamenala přes tři miliony stažen. Pozadu není ani například aplikace Lidlu. Využívají ji miliony obyvatel.
Řetězce sledují každý krok zákazníka
Zákazník si stáhne aplikaci a poskytne své osobní údaje. Datum narození, adresu i telefonní číslo. Od té chvíle jsou všechny jeho nákupy pečlivě sledovány a analyzovány. Data pak řetězcům pomáhají v marketingových strategiích a na trhu mají vysokou hodnotu. Řetězce totiž ví, jaké produkty zákazníci nakupují, jaké jsou jejich preference v rámci značek, ale i třeba jestli je v domácnosti dítě nebo někdo s bezlepkovou dietou. Výběr levnějších produktů pak může signalizovat nesnadnou finanční situaci.
V záplavě cenovek se nakupující často ani nevyznají. Navíc pro ceny v rámci věrnostních klubů neplatí stejná pravidla jako pro slevy. Prodávající nemusí uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní, pokud ji bude uvádět jako druhou cenovou hladinu a ne jako informaci o slevě.
Personalizace představuje podle mluvčího Lidlu Tomáše Mylera jednu z hlavních výhod věrnostních klubů. „Po udělení souhlasu sbíráme údaje o nákupním chování uživatele. To nám umožňuje poskytovat nejlepší možné individuální nabídky, slevy i produkty.“ Ochranu spotřebitele má u nás na starosti Česká obchodní inspekce. Ta ve věrnostních programech problém zatím nespatřuje.