PIREUS, ŘECKO – Největší loď na přepravu vozidel na světě využívající fotovoltaickou energii, „Yuanhai Kou“ čínské společnosti COSCO Shipping, úspěšně zakončila svou první plavbu. Tento týden zakotvila v přístavu Pireus v Řecku s nákladem 4 000 automobilů vyrobených v Číně. Tento milník představuje významný krok k ekologičtější námořní dopravě a demonstruje rostoucí technologickou vyspělost čínského loďařského průmyslu.
Plavidlo „Yuanhai Kou“ je vybaveno palubním fotovoltaickým systémem se špičkovým výkonem 302,8 kilowattu, což je největší instalace svého druhu na podobných lodích. Podle zprávy deníku Science and Technology Daily tento systém ročně vygeneruje 410 000 kWh elektřiny a uhlíková náročnost lodi je v průběhu jejího životního cyklu přibližně o 35 % nižší než u tradičních plavidel.
Kromě solární energie je loď poháněna moderním dvoupohonným motorem, který může spalovat jak zkapalněný zemní plyn (LNG), tak klasické lodní palivo. Tato kombinace technologií vede k úspoře energie o 20 % a snížení uhlíkových emisí o více než 24 % ve srovnání s konvenčními loděmi. Během jedné typické okružní plavby z Číny do Evropy a zpět dokáže loď ušetřit až 2 100 tun emisí CO₂.
Impozantní nejsou jen ekologické parametry, ale i rozměry a kapacita. Loď měří na délku 199,9 metru a její hrubá prostornost činí 68 252 tun. Disponuje dvanácti palubami pro vozidla s celkovou kapacitou až 7 000 standardních automobilů. Díky osmi pevným a čtyřem pohyblivým palubám může přepravovat všechny typy vozidel, od osobních aut přes autobusy až po těžkou stavební techniku, uvedl server globaltimes.
Další inovací na palubě je první čínský software pro sledování nákladu v reálném čase, který vyvinula přímo společnost COSCO Shipping. Systém umožňuje okamžité zjištění polohy každého vozidla a obsahuje systém včasného varování před požárem, což je klíčové pro bezpečný transport moderních vozidel, zejména elektromobilů, do zámoří.
Úspěšné dokončení první plavby lodi „Yuanhai Kou“ tak nejen potvrzuje funkčnost nových zelených technologií v náročné námořní dopravě, ale také symbolizuje rostoucí exportní sílu čínského automobilového průmyslu na evropský trh.