Pátek, 18. července 2025, svátek má Drahomíra, zítra Čeněk
Pátek, 18. července 2025

Revoluce v prodeji Mercedesu: Automobilka prodává vlastní pobočky, zaměří se na luxus a online

Facebook
Twitter
LinkedIn
Společnost Mercedes-Benz učinila rozhodující krok ve své prodejní strategii a poprvé v Německu prodala své vlastní pobočky externím partnerům.

Společnost Mercedes-Benz učinila rozhodující krok ve své prodejní strategii a poprvé v Německu prodala své vlastní pobočky externím partnerům. Tento krok se aktuálně týká provozoven v Dortmundu a Neu-Ulmu, ale další jsou na prodejním seznamu. Jde o jasný signál zásadní změny kurzu stuttgartské automobilky, která se chce zbavit nákladných struktur a posílit svou pozici v luxusním segmentu.

Prodej vlastních poboček je součástí již dříve ohlášené nové orientace koncernu. Mercedes-Benz se chce intenzivněji soustředit na svou hlavní značku, strategii luxusu a celosvětový přímý prodej prostřednictvím digitálních kanálů. Vlastní prodejny, které dosud automobilka sama provozovala, jsou v koncernu stále více vnímány jako příliš drahé a těžkopádné. Místo toho mají přítomnost na lokální úrovni v budoucnu zajistit silní obchodní partneři, kteří se zavážou udržovat značku Mercedes-Benz na vysoké úrovni.

„Noví majitelé byli pečlivě vybráni. Zaručují kontinuitu v zákaznickém servisu, ochotu investovat a regionální zakotvení,“ ujišťuje mluvčí společnosti. Konkrétní prodejní ceny ani časový plán dalších prodejů však koncern podle očekávání nezveřejnil.

Pro zákazníky by se podle automobilky mělo změnit jen málo. Vozidla, servisní služby i záruky zůstávají v platnosti. Zachována mají být i známá místa a kontaktní osoby. Nový provozovatel bude jednat jako autorizovaný partner Mercedes-Benz a bude podléhat stejným standardům kvality jako pobočka vlastněná koncernem. Někteří pozorovatelé však vyjadřují pochybnosti, zda se vysoké standardy podaří udržet dlouhodobě. Přechod od koncernové struktury k soukromému obchodníkovi totiž poskytuje větší volnost v personální politice, nabídce služeb a cenotvorbě, což nemusí být vždy ve prospěch zákazníka.

Mnohem citelnější je tato změna pro zaměstnance dotčených poboček. V Dortmundu a Neu-Ulmu pracují celkem stovky zaměstnanců, jejichž pracovní poměry v rámci prodeje přecházejí na nového provozovatele. Ačkoliv Mercedes-Benz zdůrazňuje, že všechna pracovní místa jsou zajištěna, odbory a podnikové rady vnímají změnu se skepsí. „Se změnou majitele se mění i firemní kultura. Spoluúčast zaměstnanců je často oslabena a dodržování kolektivních smluv již není samozřejmostí,“ uvedl mluvčí odborového svazu IG Metall. Navíc by střednědobě mohlo dojít k restrukturalizaci nebo propouštění, zejména pokud nebudou okamžitě splněny ekonomické cíle.

Tento krok je teprve začátkem. Podle informací z podnikových kruhů jsou k prodeji určeny další pobočky, a to i v hospodářsky silných regionech. Z prodeje jsou však vyloučeni čistě finanční investoři; výběr kupců probíhá na základě jejich odborných znalostí v oboru, ekonomické síly a podnikatelských schopností. Cílem automobilky je kompletní stažení z vlastního kamenného prodeje v Německu.

Tímto krokem Mercedes-Benz následuje mezinárodní trend a vysílá signál celému odvětví. Mnoho výrobců aut v současnosti přehodnocuje své prodejní struktury. Přímý digitální prodej a flexibilní modely mobility dostávají klasickou síť prodejců pod stále větší tlak. „Odvětví se nachází v historickém zlomu. Výrobci chtějí být agilnější a ziskovější – klasický autosalon se tak stává výběhovým modelem,“ analyzuje profesor Ferdinand Dudenhöffer z institutu CAR. Zda se tento strategický řez Mercedesu vyplatí, ukážou až následující roky.