Čtvrtek, 21. listopadu 2024, svátek má Albert, zítra Cecilie
Čtvrtek, 21. listopadu 2024

Kroky do budoucnosti. Jak AI proměňuje práci copywriterů a grafiků

Facebook
Twitter
LinkedIn
Rok po uvedení ChatGPT od OpenAI na trh se zdá, že obavy o nahrazení lidské práce touto technologií jsou zatím neopodstatněné. Přesto studie zveřejněné ve Financial Times naznačují významný pokles v počtu zakázek pro copywritery a grafiky. V České republice, například na platformě Copywriting.cz, copywriteři zaznamenali pokles zakázek o 15 až 25 % ve srovnání s obdobím před uvedením AI na trh.
Zdroj: Envato Elements

I přes tuto situaci ostatní oslovení freelenceři a agentury zatím celkový pokles počtu zakázek nezaznamenávají. Nicméně, podle Otakara Pěnkavy, zakladatele a šéfa platformy Copywriting.cz, „Pokles nešlo detekovat hned se spuštěním ChatGPT, ale až s odstupem několika měsíců, kdy se nová technologie dostala do povědomí a návyků uživatelů.“ Umělá inteligence snížila poptávku hlavně po nejlevnějších textech. Pěnkava vysvětluje, že „Pro zadavatele je u takových textů výrazně levnější a rychlejší si jej nechat vygenerovat.“

Zároveň Pěnkava poznamenává, že roste náročnost klientů na levné články, kdy si klienti porovnávají výstupy s umělou inteligencí. „Copywriter se v takových zakázkách dostává do přímé konfrontace s umělou inteligencí, kde cenou nemůže konkurovat, a tak to musí dohnat kvalitnějším výstupem,“ dodává.

Na druhou stranu, stále existuje poptávka po textech, které umělá inteligence nevygeneruje, ať už kvůli nedostatečným schopnostem AI nebo z obavy klientů před možnou penalizací od vyhledávačů. Pěnkava má obavy z dalšího vývoje, protože „Současná AI v podstatě nahradila nejlevnější skupinu copywriterů a technologie se stále vyvíjí a posouvá kupředu.“

Ve světě grafiky se situace jeví podobně. Grafici, jako Dalibor Peřina a Adam Bartoň, se snaží adaptovat na nové technologie. Peřina využívá AI především na korekci fotografií, zatímco Bartoň vytváří obrazy prostřednictvím nástrojů jako Midjourney nebo DALL-E a dokonce použil AI i pro návrh obálky knihy. Bartoň uvádí: „Dokonce už jsem zpracovával obrázek, který si klient vygeneroval sám, ale já jsem ho pak kompletoval do širší kompozice.“

Tento trend zasahuje i začínající copywritery a grafiky, kteří musí čelit větší konkurenci a složitějším zadáním. Martin Brablec, šéf Obsahové agentury, potvrzuje, že práce se posunula směrem k sofistikovanějším projektům, což ztěžuje situaci pro nováčky v oboru. „Pokud bychom to neudělali, tak jsme bez práce a nekonkurenceschopní,“ vysvětluje Brablec.

Celkově, přestože umělá inteligence přináší určité výzvy, stále existují oblasti, ve kterých je lidská práce nezastupitelná. Práce copywriterů a grafiků se musí adaptovat na nové technologie a hledat nové přístupy k zajištění své relevance v digitálním světě.

Zdroj: e15.cz

Napsat komentář

Musíte se pro publikování komentáře.
Weather Data Source: Prag 21 tage wetter

DOPORUČUJEME