Pondělí, 11. srpna 2025, svátek má Zuzana, zítra Klára
Pondělí, 11. srpna 2025

Kontroly v autobazarech odhalily pochybení u dvou třetin prodejců

Facebook
Twitter
LinkedIn
Rozsáhlá kontrolní akce České obchodní inspekce (ČOI) v českých autobazarech od srpna do října 2024 odhalila závažná pochybení.

Rozsáhlá kontrolní akce České obchodní inspekce (ČOI) v českých autobazarech od srpna do října 2024 odhalila závažná pochybení. Z 37 kontrol zjistili inspektoři nedostatky ve 25 případech, což představuje téměř 68 %. Nejčastěji se jednalo o klamání spotřebitelů ohledně technického stavu a historie vozidel. Přestože byla odhalena závažná porušení zákona, nejvyšší uložené pokuty dosáhly pouze 50 tisíc korun, což je podle organizace Kverulant.org, která na problémy dlouhodobě upozorňuje, zcela nedostatečné.

Během podzimní kontrolní akce se inspektoři ČOI zaměřili na to, zda prodejci ojetých vozů poskytují zákazníkům pravdivé a úplné informace. V osmi případech bylo zjištěno, že prodejci poskytli věcně nesprávné, tedy nepravdivé, informace o technickém stavu nebo historii vozidla. Dalšími častými prohřešky bylo zamlčení podstatných informací o vozidle (6 případů) nebo jejich nejasné a nesrozumitelné podání (4 případy). V šesti situacích byly negativní informace o závadách vozu uvedeny až v kupní smlouvě, zatímco v předchozích fázích jednání byly inspektorům v roli spotřebitelů zatajeny.

Příklady z praxe: Nefunkční brzdy i neexistující výbava

Konkrétní případy ukazují na závažnost praktik některých prodejců. Plzeňská pobočka AutoESA obdržela pokutu 50 tisíc korun za to, že u vozidla nepravdivě informovala o závadě turbodmychadla, ačkoli jím daný automobil vůbec nebyl vybaven. Stejně vysokou sankci dostala brněnská společnost EU ITALIACAR s.r.o., která prodávala Audi A4 jako „nebourané“ a „absolutně bez koroze“, přestože znalecký posudek prokázal opak.

Třetí padesátitisícovou pokutu ČOI udělila, ale identitu provinilce tají z důvodu ochrany osobních údajů. Kverulant.org proti tomuto postupu podal stížnost.

Další pokuta ve výši 30 tisíc korun byla uložena firmě CarDeal s.r.o. Ta u vozu Škoda Octavia tvrdila, že je v bezvadném stavu a bez koroze. Posudek však odhalil silnou korozi, známky manipulace s díly a především nefunkční brzdy, kvůli nimž bylo vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Průměrná výše uložených pokut činila 16 214 korun a medián dokonce jen 3 500 korun.

Směšné pokuty a volání po transparentnosti

Organizace Kverulant.org dlouhodobě kritizuje nízké sankce, které jsou podle ní v příkrém rozporu s obraty velkých autobazarů, jako je Auto ESA, jejíž tržby se pohybují v řádech miliard korun. „Má-li pokuta za jiný správní delikt naplnit svůj účel z hlediska individuální i generální prevence, musí být citelným zásahem do majetkové sféry pachatele. To se nyní zcela jistě neděje,“ uvádí Kverulant.

Organizace proto apeluje na ČOI, aby ukládala pokuty na horní hranici zákonné sazby, která může dosáhnout až 50 milionů korun. Zároveň usiluje o větší transparentnost a navrhuje, aby ČOI zveřejňovala protokoly o kontrolách autobazarů, podobně jako to na popud Kverulanta již činí u prodejců pohonných hmot. Tento krok v minulosti vedl k výraznému zlepšení kvality paliv na českém trhu. Navzdory příslibům se zástupcům Kverulanta zatím nepodařilo s vedením ČOI sejít a o problému jednat.