Čtvrtek, 30. října 2025, svátek má Tadeáš, zítra Štěpánka
Čtvrtek, 30. října 2025

Geopolitický střet o čipy mezi Nizozemskem a Čínou vyvolává paniku v evropském automobilovém průmyslu

Facebook
Twitter
LinkedIn
Evropský automobilový průmysl čelí nové krizi. Geopolitický boj o nizozemského výrobce čipů Nexperia mezi Nizozemskem a Čínou hrozí zastavením výroby kvůli akutnímu nedostatku klíčových součástek.

BruselEvropský automobilový průmysl se s hrůzou připravuje na opakování krize s nedostatkem čipů, která ochromila výrobu během pandemie. Nejnovější hrozba přichází v důsledku eskalujícího geopolitického boje o nizozemského, avšak čínským kapitálem vlastněného dodavatele čipů, Nexperia. Poté, co nizozemská vláda převzala kontrolu nad společností a USA s Čínou zavedly vzájemná exportní omezení, zásoby klíčových polovodičů se rychle zmenšují, což může již v brzké době vést k zastavení výrobních linek po celém kontinentu.

Koncem září se situace dramaticky vyhrotila, když nizozemská vláda aktivovala zákon z roku 1952 a převzala kontrolu nad společností Nexperia. Tento krok byl motivován obavami, že čínský vlastník, společnost Wingtech, která Nexperii koupila v roce 2019, přesouvá citlivé technologie a výrobní kapacity mimo Nizozemsko. Rozhodnutí Haagu přišlo jen den poté, co Spojené státy rozšířily své exportní kontroly na Wingtech a její dceřinou společnost Nexperia. Reakce Pekingu na sebe nenechala dlouho čekat. Čtyři dny po nizozemském zásahu čínské ministerstvo obchodu uvalilo exportní omezení na Nexperia China, čímž zakázalo vývoz komponentů vyrobených v Číně, uvedl server politico.

Pro evropské výrobce automobilů je tato situace noční můrou. Čipy od Nexperie, ačkoliv nepatří mezi nejpokročilejší, jsou nedílnou součástí moderních vozidel. V tradičním automobilu se jich nachází až 500, v elektrickém vozidle dokonce až 1 000. Používají se v široké škále systémů, od airbagů a řídicích jednotek až po informačně-zábavní systémy.

„V krátké době budeme svědky zastavení a zpomalení výroby v celosvětovém měřítku, protože mnozí dodavatelé nemají dostatečné zásoby těchto čipů,“ uvedl vysoký představitel automobilového sektoru, který si přál zůstat v anonymitě. „Automobilový sektor se ocitl v oku bouře.“

Společnost Nexperia již 9. října varovala své zákazníky před „nepředvídatelným vývojem, který může ovlivnit dostupnost určitých produktů,“ jak se uvádí v prohlášení o vyšší moci. Toto oznámení spustilo paniku a výrobci se začali horečně snažit zajistit si jakékoliv dostupné zásoby, což připomíná nákupní horečku během pandemie.

Automobilová sdružení bijí na poplach. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) vyjádřilo „hluboké znepokojení z možného výrazného narušení“ výroby. Ačkoliv by se čipy daly získat i od jiných dodavatelů, proces schvalování a náběhu nové výroby by trval měsíce, zatímco současné zásoby se odhadují jen na několik týdnů. I německá asociace automobilového průmyslu VDA varovala před vážnými následky, včetně možného zastavení produkce.

Koncern Volkswagen informoval své zaměstnance o hrozících výpadcích výroby. „Nexperia není naším přímým dodavatelem. Nicméně, některé její součástky se používají v komponentech našich vozidel, které nám dodávají naši přímí dodavatelé,“ uvedl mluvčí VW. „V tuto chvíli není naše výroba ovlivněna. Vzhledem k vyvíjejícím se okolnostem však nelze vyloučit krátkodobé dopady na produkci.“

Krize kolem Nexperie opět poukázala na nebezpečnou závislost Evropy na zahraničních dodavatelích čipů. Evropská unie se přitom již v reakci na nedostatky z roku 2022 pokusila situaci řešit přijetím takzvaného „Zákona o čipech“ (Chips Act). Jeho cílem bylo do roku 2030 zdvojnásobit podíl EU na globálním trhu s polovodiči na 20 %. Současná realita však ukazuje, že blok je od tohoto cíle na míle vzdálený.

Evropská komise již reaguje na novou hrozbu a plánuje v prvním čtvrtletí příštího roku představit druhou verzi Zákona o čipech. Komisař pro průmysl Stéphane Séjourné a šéf obchodu EU Maroš Šefčovič již o problému jednají s lídry průmyslu a čínskými partnery. Čas je však krátký a podle odborníků „případ Nexperia ukazuje, že ho není nazbyt.“ Současná situace tak představuje vážnou zkoušku odolnosti evropského průmyslu a jeho schopnosti zajistit si strategickou autonomii v klíčových technologiích.