Sobota, 16. srpna 2025, svátek má Jáchym, zítra Petra
Sobota, 16. srpna 2025

Evropa znovu oživuje železnici Iron Rhine. Historická trať má nově sloužit vojenským účelům

Facebook
Twitter
LinkedIn
Po desetiletích útlumu se železniční trať Iron Rhine znovu dostává do centra pozornosti.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Brusel / Bruggy – 15. srpna 2025 – Po desetiletích útlumu se železniční trať Iron Rhine znovu dostává do centra pozornosti. Spojka mezi belgickým přístavem Antverpy a německým Porúřím, původně postavená v 19. století, má nově sehrát roli nejen v civilní, ale především ve vojenské dopravě. Oživení projektu je reakcí na zhoršenou bezpečnostní situaci v Evropě, kterou vyostřila ruská agrese proti Ukrajině.

Historie a právní pozadí

Výstavba Iron Rhine začala roku 1868 a trať sehrála důležitou úlohu během druhé světové války. Provoz se začal omezovat po roce 1991 a velká část infrastruktury byla následně opuštěna. Belgie však nikdy neustoupila od svého právního nároku na využívání trasy vedoucí přes Nizozemsko – opírá se o Londýnskou smlouvu z roku 1839 a její dodatek z roku 1873. V roce 2005 arbitrážní soud potvrdil belgické právo trať znovu uvést do provozu, přičemž Belgie by hradila modernizaci, Nizozemsko údržbu a oba státy by se podílely na nákladech spojených s úsekem v chráněné přírodní oblasti.

Politika a spory mezi spojenci

Belgická vláda, vedená premiérem Bartem De Weverem, tlačí na rychlou realizaci a považuje projekt za strategicky nezbytný. Podle Bruselu může trať výrazně posílit schopnost přesouvat vojenský materiál v případě krize. Nizozemsko ale reaguje zdrženlivě. Tvrdí, že jeho krátký úsek trasy není strategicky zásadní, a připomíná existenci moderní Betuwe Line mezi Rotterdamem a Německem.

Někteří experti vnímají za belgickým tlakem i ekonomické motivy – přístav Antverpy by mohl získat lepší přístup k německému trhu a omezit dominanci Rotterdamu. „Nizozemsko sice souhlasí, ale spíše to sabotuje zevnitř,“ uvedl pro POLITICO jeden z konzultantů, který si nepřál být jmenován.

Vojenský rozměr a evropské finance

Belgická strana vidí šanci v tom, že projekt zapadne do nové evropské strategie vojenské mobility. Od roku 2027 má být k dispozici až 17 miliard eur na úpravy infrastruktury, která usnadní přesuny armád a těžké techniky. Pokud by se podařilo získat financování z EU či NATO, mohl by tlak na nizozemskou vládu výrazně narůst.

Evropská komise již dnes podporuje podobné projekty. Z rozpočtu programu Connecting Europe Facility (CEF) bylo vyčleněno 340 milionů eur na prioritní úpravy železničních tratí včetně spojení Antverp s Německem.

Technické překážky

Vedle politických jednání stojí v cestě i technické problémy. Na německé straně je problematický úsek u města Aachen, kde náročný terén a vzpomínky na sesuv tunelu v Rastattu v roce 2017 vzbuzují obavy z komplikované a nákladné výstavby.

Podle železničního experta Hermana Weltera je klíčem právě přístup Nizozemska: „Pokud to pro ně nebude stát skoro nic, zapojí se.“

Symbol staré trati v novém světě

Oživení Iron Rhine je příkladem, jak se evropská dopravní infrastruktura mění pod tlakem geopolitických událostí. Projekt, který původně vznikl pro podporu průmyslové revoluce, má nyní posílit obranyschopnost EU. V době, kdy rychlost a flexibilita přesunu jednotek rozhodují o úspěchu vojenské operace, se může z historické trati stát strategická tepna evropské obrany.