Sobota, 22. listopadu 2025, svátek má Cecilie, zítra Klement
Sobota, 22. listopadu 2025

Elektromobily a kardiostimulátory: Skryté riziko, nebo zbytečný strach? Co říkají studie a co (ne)říkají automobilky

Facebook
Twitter
LinkedIn
S rostoucím počtem elektromobilů na našich silnicích se vynořují nové otázky týkající se jejich dopadu na naše zdraví.

S rostoucím počtem elektromobilů na našich silnicích se vynořují nové otázky týkající se jejich dopadu na naše zdraví. Jedna z nejčastěji diskutovaných obav se týká bezpečnosti osob se srdečními implantáty, jako jsou kardiostimulátory nebo implantabilní kardiovertery-defibrilátory (ICD). Mohou silná elektromagnetická pole, která jsou nedílnou součástí provozu elektromobilu, narušit funkci těchto život zachraňujících zařízení? Zatímco vědecké studie přinášejí poměrně jasné uklidnění, pohled do manuálů samotných automobilek odhaluje svět opatrnosti a právní zdrženlivosti.

Jádro problému: Elektromagnetická interference

Abychom pochopili podstatu obav, je nutné si uvědomit, jak elektromobily a kardiostimulátory fungují. Elektromobily využívají vysokonapěťové baterie, výkonné elektromotory a střídače (invertery) k přeměně stejnosměrného proudu na střídavý. Všechny tyto komponenty generují elektromagnetická pole (EMF), která jsou výrazně silnější než u konvenčních spalovacích aut.

Na druhé straně, moderní kardiostimulátory a ICD jsou sofistikovaná elektronická zařízení, která monitorují srdeční rytmus a v případě potřeby vysílají elektrické impulsy k jeho úpravě. Jsou navrženy tak, aby byly odolné vůči běžnému elektromagnetickému rušení (EMI) z okolního prostředí, jako jsou mobilní telefony nebo mikrovlnné trouby. Extrémně silné elektromagnetické pole by však teoreticky mohlo jejich funkci narušit. V nejhorším případě by mohlo dojít k tomu, že zařízení nesprávně vyhodnotí signál z vnějšího pole jako srdeční arytmii a vydá nevhodný impuls, nebo naopak přestane dočasně stimulovat srdce, protože si myslí, že vše funguje správně.

Právě tato teoretická možnost vyvolává u pacientů a jejich rodin pochopitelné znepokojení. Je jízda v elektromobilu, nebo ještě důležitěji, jeho nabíjení, pro tyto osoby bezpečná?

Co říká věda? Rozsáhlé studie přinášejí uklidnění

Naštěstí se touto otázkou zabývalo několik prestižních vědeckých týmů a jejich závěry jsou konzistentní a povzbudivé.

Jedna z nejrozsáhlejších a nejcitovanějších studií proběhla v Německém kardiologickém centru v Mnichově a její výsledky byly publikovány v časopise Annals of Internal Medicine. Vědci testovali 108 pacientů s různými typy kardiostimulátorů a ICD ve čtyřech populárních modelech elektromobilů: Tesla Model S, Volkswagen e-Up!, Nissan Leaf a BMW i3.

Testování probíhalo za nejpřísnějších podmínek, které měly generovat maximální možné elektromagnetické pole. Pacienti seděli ve vozidlech, zatímco automobily běžely na válcovém dynamometru při maximálním výkonu, simulujícím plnou akceleraci. Výzkumníci měřili intenzitu EMF na různých místech v interiéru vozu a zároveň monitorovali činnost srdečních implantátů. Výsledek byl jednoznačný: u žádného z pacientů nebyla zaznamenána žádná klinicky relevantní elektromagnetická interference. Naměřená pole uvnitř vozů byla hluboko pod bezpečnostními limity, které by mohly funkci implantátů ohrozit.

K podobným závěrům dospěly i další studie, například od Mayo Clinic ve Spojených státech. Vědecký konsenzus je tedy takový, že běžná jízda v elektromobilu je pro osoby s kardiostimulátory a ICD bezpečná. Automobily jsou konstruovány tak, aby jejich vysokonapěťové komponenty byly pečlivě odstíněny a aby elektromagnetické pole unikající do kabiny bylo minimální.

Nabíjení – Jediný okamžik pro zvýšenou opatrnost?

Nejsilnější elektromagnetická pole nevznikají během jízdy, ale během procesu nabíjení, zejména při použití vysokovýkonných DC rychlonabíjecích stanic. Nabíjecí kabel a samotný nabíjecí port jsou koncentrovanými zdroji EMF. I zde však studie ukázaly, že riziko je minimální, pokud člověk dodržuje základní opatření.

Výzkumy potvrdily, že ani stání v bezprostřední blízkosti nabíjeného vozu nezpůsobilo žádné problémy u testovaných pacientů. Přesto kardiologové a odborníci doporučují jako preventivní opatření nezdržovat se po delší dobu v těsné blízkosti nabíjecího kabelu a portu. To znamená například neopírat se o přední část vozu během nabíjení, pokud je tam port umístěn, nebo si na nabíjecí kabel nesedat. Udržování rozumné vzdálenosti několika desítek centimetrů je považováno za více než dostatečnou prevenci.

Co na to automobilky? Svět právní opatrnosti

Zatímco věda nabízí jasné odpovědi, postoj automobilek je mnohem zdrženlivější. Při prohledávání uživatelských manuálů a bezpečnostních pokynů k populárním elektromobilům narazíme na zajímavý fenomén: automobilky se k tomuto tématu buď nevyjadřují vůbec, nebo používají velmi obecné a právně neprůstřelné formulace.

Typická pasáž v manuálu, pokud se tam vůbec nachází, zní přibližně takto:

„Osoby s aktivními nebo pasivními lékařskými implantáty (např. kardiostimulátory, defibrilátory) by se měly před použitím vozidla nebo jeho nabíjecího zařízení poradit se svým lékařem a výrobcem zdravotnického zařízení, aby zjistily, zda na ně může mít vliv elektromagnetické pole generované vozidlem.“

Proč taková opatrnost, když studie ukazují bezpečnost? Důvod je jednoduchý: právní odpovědnost. Pro automobilku je nemožné garantovat 100% bezpečnost pro každý typ kardiostimulátoru od každého výrobce, který kdy byl nebo bude na trhu. Vytvoření takové záruky by je vystavilo obrovskému riziku soudních sporů v případě jakéhokoli, i zcela nepravděpodobného incidentu. Je pro ně mnohem bezpečnější přenést odpovědnost na lékaře a výrobce zdravotnického zařízení.

Některé automobilky, jako například Tesla, ve svých manuálech specificky varují před elektromagnetickými poli v souvislosti s konkrétními komponenty, jako jsou bezdrátové nabíječky telefonů v interiéru nebo antény systému bezklíčového vstupu. Tyto komponenty jsou známými zdroji lokalizovaného EMF, a proto se u nich doporučuje, aby osoby s kardiostimulátory neumisťovaly své implantáty do jejich bezprostřední blízkosti (např. nenosit telefon nabíjený v bezdrátové přihrádce v náprsní kapse).

Závěr a praktická doporučení

Na základě dostupných vědeckých dat lze s vysokou mírou jistoty konstatovat, že obavy z používání elektromobilů u osob s kardiostimulátory jsou z velké části liché. Pro klid duše je však dobré dodržovat několik jednoduchých pravidel:

  1. Vždy se poraďte se svým kardiologem: Lékař zná přesný typ vašeho implantátu, jeho citlivost a může poskytnout doporučení na míru.

  2. Běžná jízda je bezpečná: Nebojte se řídit elektromobil nebo v něm cestovat jako spolujezdec. Interiér vozu je dobře odstíněný.

  3. Udržujte odstup při nabíjení: Během nabíjení, zejména u DC rychlonabíječek, se zbytečně nezdržujte v těsné blízkosti nabíjecího kabelu a portu.

  4. Dávejte pozor na další zdroje: Buďte si vědomi jiných zdrojů EMF ve vozidle, jako jsou bezdrátové nabíječky telefonů.

  5. Poslouchejte své tělo: Pokud byste kdykoli během jízdy nebo nabíjení pocítili příznaky jako závrať, bušení srdce nebo nepravidelný puls, okamžitě se vzdalte od vozidla a konzultujte svůj stav s lékařem.

Strach z neznámého je přirozený, ale v případě elektromobilů a kardiostimulátorů se zdá, že technologie na obou stranách – jak v autech, tak v moderních srdečních implantátech – pokročila natolik, že riziko interference je v reálném světě zanedbatelné.