Motoráček je srdcem mnoha nostalgických vzpomínek. Vyrobilo se jich až 700 kusů mezi lety 1973 až 1982 a byly synonymem pro cestování po lokálních tratích v České republice. Radek Kubala ze Zubrnické museální železnice o nich říká: „Motorové vozy se vyráběly od roku 1973 do roku 1982, bylo jich vyrobených do 700 kusů, měly koženkové sedačky. Bohužel u nich byla velká nevýhoda ta, že měly pouze výklopná okna, takže větrání nebylo zrovna komfortní, a ani u cestujících neměl ten vůz zrovna dobrou pověst.“
Ale i přes své nevýhody tato vozidla stále vyvolávají značný zájem. Jak uvádí mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová: „Pokud jde o motorové vozy řady 810, v současné době jich máme v inventárním stavu 183 kusů, aktuální provozní potřeba včetně zálohy je 104 vozidel a bude nadále klesat. Pro rok 2024 předpokládáme, že provozní potřeba klesne o dalších 40 vozidel.“
Pro mnohé z těch, kteří si motoráček zakoupí, jde ale o něco více než jen o dojemnou retrospekci. Staré vlaky si někteří přizpůsobují jako chaty nebo mimořádné restaurace. „Když si to koupí fyzická osoba a nechce to provozovat, tak si z toho může udělat zahradní chatku, ale většinou se to dělá s vlečnými vozy, ne s motorovými. Dokonce víme o člověku, který z toho dělá zahradní grily,“ uvedl Radek Kubala.
A jaká je cena za takový kus železniční historie? Podle Rajnochové to závisí na několika faktorech: „Cena je vždy stanovena podle konkrétního vozidla, jeho technického stavu, záleží na stáří, na tom, jestli se jedná o provozní, nebo neprovozní vozidlo, a na dalších skutečnostech. Obecně můžeme říci, že u těch motorových vozů řady 810 se cena obvykle pohybuje od 100 tisíc do jednoho milionu korun.„
Takže jestli máte pár set tisíc korun navíc a chcete si pořídit něco opravdu unikátního, možná je čas na investici. Ale buďte rychlí, pokud zájem nebude, hrozí jim nelítostná likvidace.
Zdroj: Tn.nova.cz