NEW YORK – Automobilový průmysl nečeká odraz ode dna, ale naopak nejistá a bolestivá budoucnost. Podle nové, ostře sledované studie Bank of America se světové automobilky dostaly do slepé uličky kvůli své mylné sázce na elektromobilitu a zanedbání přání zákazníků. Následující čtyři roky budou podle analytiků „nejméně předvídatelnou a maximálně nevyzpytatelnou érou“, která přinese masivní odpisy miliardových investic a potenciálně i překreslení celé automobilové mapy světa.
Hlavní autor studie, John Murphy z Bank of America, nešetří kritikou. Tvrdí, že automobilky si problémy způsobily samy, když v posledních letech bezhlavě investovaly stovky miliard dolarů a eur do vývoje elektrických vozů. Dělo se tak ovšem bez ohledu na technologickou realitu a skutečný zájem zákazníků. Výsledek je tristní: elektromobily se neprodávají tak, jak se očekávalo, a automobilky zároveň zanedbaly vývoj a uměle zdražily spalovací vozy, které zákazníci stále chtějí. Mnoho z nich tak dnes nemá v nabídce nic, čím by si mohlo kupce získat.
„Dojde na obtížná rozhodnutí. Očekávám, že uslyšíme o miliardách, které budou v příštích letech pravidelně odepisovány,“ předpovídá Murphy. Elektromobily se tak podle něj stávají hrobem pro špatně investované peníze. Tento trend je již viditelný. Giganti jako Ford, General Motors nebo Honda již odložili či zcela zrušili vývoj některých elektrických novinek, protože by jejich uvedení na trh jen prohloubilo ztráty. Podobné přehodnocení plánů hlásí i Porsche, Mercedes, Stellantis (včetně Fiatu), Nissan nebo Hyundai. I proto je na trhu bezprecedentně málo automobilových novinek – mnohé z těch, které měly být již v prodeji, jednoduše nedorazí.
Návrat spalovacích motorů jako jediná záchrana?
Zavedené automobilky mají oproti čistě elektrickým start-upům jednu zásadní výhodu: mohou se vrátit ke spalovacím motorům. Budou však muset spolknout svou hrdost, neboť léta prohlašovaly elektromobilitu za jedinou budoucnost. Pokud se však „jako spráskaný pes“ nevrátí k tomu, co zákazníci skutečně chtějí, nemusí podle studie přežít. Murphy předpovídá příchod tzv. „ICE age“ – termínu, který lze přeložit jako „doba ledová“ pro elektromobilitu, ale zároveň jako „doba návratu motorů s vnitřním spalováním“ (Internal Combustion Engine).
Tento otřes má podle analýzy zasáhnout i Čínu. Tamní trh, zaplavený obrovským množstvím nových výrobců, se propadl do brutální cenové války. Během posledních dvou let zlevnila auta v Číně o 19 %, průměrná cena se pohybuje kolem půl milionu korun. Ani to však již nestačí k přilákání domácích zákazníků, a tak se čínské značky snaží expandovat do zahraničí. Tam je ale čekají vysoká cla, která sice podle Murphyho nakonec překonají, ale až poté, co domácí cenová válka povede k bankrotu mnoha slabších hráčů.
Software a vztah se zákazníkem jako klíč k přežití
Studie Bank of America také zdůrazňuje, že v budoucnu bude klíčovou roli hrát software. To je Achillova pata mnoha tradičních výrobců, včetně koncernu Volkswagen, jehož softwarová divize Cariad čelí velkým problémům. Němci tak hledají pomoc u čínských i amerických firem, ale výsledek této spolupráce je nejistý.
Největší jistotu vidí analytici na americkém trhu, kde výrobci nevsadili vše na jednu kartu a nadále se věnují populárním spalovacím pick-upům. Evropa je na tom hůře, protože zanedbala další vývoj spalovacích motorů a nyní zjišťuje, že se bez nich neobejde.
Studie uzavírá varováním: automobilky musí rychle napravit chyby z poslední dekády. Musí se znovu začít soustředit na přání zákazníků a obnovit vztahy s dealery, které se v posledních letech snažily obcházet. Prvním krokem je přiznání si vlastních chyb. Otázkou však zůstává, kdo z šéfů velkých koncernů je toho dnes schopen. Podle Murphyho se zdá, že raději naslouchají těm, kdo je utvrzují v jejich mylné strategii. Tato studie to nedělá, a proto je pro manažery tak děsivá – co když má Bank of America pravdu?