Od loňského července do letošního června ČTÚ evidoval celkem 1380 stížností na nevyžádaná volání. Nejvíce stížností bylo podáno v listopadu 2022, od té doby se počet stížností každým měsícem snižuje.
Mluvčí ČTÚ Tereza Meravá uvedla, že řešení těchto případů je komplikované kvůli různým okolnostem, například nekompletním stížnostem nebo vychytralosti telešmejdů, kteří volají z anonymních karet nebo také ze zahraničí. Nicméně v posledních měsících se zvýšil počet kompletních stížností, což usnadňuje proces vyšetřování.
ČTÚ dokázal v řádu jednoho roku řešit stížnosti a udělit pokuty volajícím. První pokuta překročila 400 000 Kč a nyní částka dosahuje 4,92 milionu Kč, která byla rozdělena do osmi pokut.
Největší sankce ve výši 2,2 milionu Kč byly uloženy společnostem, které provozují opakovaná nevyžádaná telefonní volání ohledně fotovoltaiky. Od 1. března 2023 nebyly zaznamenány žádné stížnosti na tyto telefonáty, a fotovoltaika se tak přestala stávat hlavním tématem nevyžádaných hovorů.
Aktuálně se nejčastěji vyskytujícím tématem nevyžádaných volání jsou finance, jako například investice nebo pojištění. Během energetické krize se také zvýšil počet volání ohledně energií. ČTÚ udělil také pokuty operátorům v celkové výši 195 000 Kč za nespolupráci při kontrole.
Novela zákona o elektronických komunikacích, která zakazuje nevyžádaná telefonní volání, platí od ledna 2022. ČTÚ může udělit nejvyšší možnou pokutu ve výši 50 milionů Kč nebo částku do 10 procent z čistého obratu pachatele přestupku.
Zdroje: Novinky.cz