Značka MG, patřící čínskému koncernu SAIC, slaví na indickém trhu obrovský úspěch se svým elektrickým SUV Windsor. Nyní přichází s vylepšenou verzí Pro, která nabízí delší dojezd, pokročilé asistenční systémy a bohatší výbavu. Otázkou je, zda se jedná o vůz, který by mohl zamíchat kartami i na evropských trzích, včetně toho českého.
Model MG Windsor se v Indii stal fenoménem. Krátce po svém uvedení na trh sesadil z trůnu dosavadního krále v segmentu dostupných elektrických SUV, model Tata Nexon EV, a již sedm měsíců po sobě drží pozici nejprodávanějšího elektromobilu. MG však neusíná na vavřínech a podle osvědčeného receptu technologických firem přináší vylepšenou verzi Pro, která má za cíl oslovit ještě širší spektrum zákazníků.
Více dojezdu a prémiová výbava
Největší novinkou verze Windsor Pro je bezesporu větší baterie. Její kapacita vzrostla z původních 38 kWh na 52,9 kWh. Díky použití modernějších prizmatických článků s vyšší energetickou hustotou se automobilce podařilo vměstnat větší baterii do téměř stejného objemu jako u standardní verze. Papírový dojezd tak narostl z 332 km na působivých 449 km (dle indické metodiky měření).
Redakce serveru Evo India, která vůz testovala v náročných horských podmínkách, uvádí, že po 180 kilometrech svižné jízdy zbylo v baterii 35 %, což odpovídalo dojezdu 147 km. Reálný dojezd se tak odhaduje na solidních 300 až 350 kilometrů v závislosti na stylu jízdy, což je pro vůz této kategorie plně dostačující hodnota.
Výkonové parametry zůstaly nezměněny. Elektromotor s výkonem 134 koní a točivým momentem 200 Nm poskytuje vozu svižnou akceleraci a bezproblémové předjíždění. Podvozek je naladěn primárně na komfort, efektivně filtruje nerovnosti a zajišťuje pohodlnou jízdu i na méně kvalitních silnicích. Přesto si vůz zachovává dobrou stabilitu a jistotu i ve vyšších rychlostech.
Technologie a kontroverzní ovládání
Interiér je moderní a dobře vybavený. Dominuje mu obří 15,6palcový dotykový displej, nechybí ventilovaná sedadla, střešní okno či bezdrátová nabíječka. Verze Pro přidává elektricky ovládané páté dveře, funkce V2L (Vehicle-to-Load) a V2V (Vehicle-to-Vehicle) umožňující napájet externí spotřebiče nebo dobíjet jiný elektromobil, a také balíček asistenčních systémů ADAS úrovně 2. Ten zahrnuje adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu či nouzové brzdění.
Největší slabinou vozu je však právě jeho závislost na dotykovém displeji. Téměř veškeré funkce, včetně tak základních, jako je nastavení zrcátek, přepínání jízdních režimů nebo zapnutí světlometů, jsou ukryty v menu infotainmentu. Ovládání je zdlouhavé a za jízdy odvádí pozornost řidiče. Přestože je tento aspekt často kritizován, indickým zákazníkům to zjevně nebrání v nákupu.
Měl by MG Windsor šanci v České republice?
Odpověď je s velkou pravděpodobností ano, a to hned z několika důvodů.
Předně, český trh je velmi citlivý na cenu. Pokud by MG dokázalo nabídnout Windsor Pro za cenu, která by po přepočtu a připočtení daní a dalších poplatků atakovala hranici 700–800 tisíc korun, stalo by se okamžitě jedním z nejdostupnějších elektrických SUV s reálným dojezdem přes 300 km. Tím by přímo konkurovalo modelům jako MG ZS EV, které se již v Česku úspěšně prodává, ale zároveň by mohlo přetáhnout zákazníky od dražších vozů jako Škoda Enyaq nebo Hyundai Kona Electric.
Za druhé, vůz nabízí přesně to, co český zákazník často hledá: prostorný a pohodlný interiér s velkorysým místem na zadních sedadlech a bohatou výbavu. Velký dotykový displej a moderní technologie jsou silným lákadlem, a přestože je ovládání kritizováno, pro mnoho zákazníků by to nebyla překážka.
Kamenem úrazu by mohlo být zmíněné ovládání a možná i vnímání značky, která je sice britská, ale vyráběná v Číně. Nicméně úspěch modelů jako MG ZS EV a MG4 ukazuje, že český zákazník je ochoten dát šanci i méně tradičním značkám, pokud nabídnou atraktivní poměr ceny a užitné hodnoty.
S reálným dojezdem okolo 350 km, prostorností, komfortním podvozkem a bohatou výbavou by MG Windsor Pro mohl být přesně tím vozem, který by přesvědčil mnoho českých rodin k přechodu na elektromobilitu. Pokud by se importérovi podařilo nastavit agresivní cenovou politiku, mohl by se tento indický bestseller stát černým koněm i na českém trhu.