Pátek, 6. června 2025, svátek má Norbert, zítra Iveta
Pátek, 6. června 2025

Asociace občanských poraden: Tři dekády pomoci a nové výzvy

Facebook
Twitter
LinkedIn
V dnešním stále složitějším světě zákonů a sociálních systémů se odborná rada stává neocenitelnou. Asociace občanských poraden již od roku 1997 nabízí bezplatnou pomoc v neuvěřitelné šíři témat. Jak se jim daří budovat celostátní síť, vzdělávat své poradce a dokonce ovlivňovat legislativu, nám prozradil předseda Asociace občanských poraden Hynek Kalvoda.

V dnešním stále složitějším světě zákonů a sociálních systémů se odborná rada stává neocenitelnou. Asociace občanských poraden již od roku 1997 nabízí bezplatnou pomoc v neuvěřitelné šíři témat. Jak se jim daří budovat celostátní síť, vzdělávat své poradce a dokonce ovlivňovat legislativu, nám prozradil předseda Asociace občanských poraden Hynek Kalvoda.

Asociace občanských poraden funguje již od roku 1997. Když se ohlédnete za těmi téměř třemi dekádami, jaké byly největší výzvy při budování sítě poraden pokrývající celou Českou republiku a jak se za tu dobu proměnily problémy, se kterými se na vás lidé nejčastěji obracejí?

Určitě je to vybudování celostátní sítě občanských poraden, ve všech krajích ČR. Členské občanské poradny jsou nyní dostupné v 87 místech ČR (městech a městských částech větších měst). Dalším milníkem je rozšíření počtu poradenských oblastí na současných 20. V počátku řešily členské občanské poradny zejména dotazy související se sociálními dávkami, nemocenským pojištěním, důchody. Nyní se jednotlivci a celé rodiny chodí informovat do členských občanských poraden a řeší zejména svoje těžkosti související s financemi, dluhy a rodinnými problémy.

Vaše poradny poskytují bezplatné poradenství v neuvěřitelně širokém spektru 18 oblastí, od dluhů přes rodinné právo až po ochranu spotřebitele. Jak se vám daří udržovat tak vysokou odbornost poradců napříč všemi těmito tématy a zajistit jednotnou kvalitu služeb ve více než 90 místech po celé ČR?

Snažíme s průběžně vzdělávat naše občanské poradkyně a občanské poradce a zároveň je vzděláváme systematicky při každé změně v oblastech legislativy, ve které radí. Zároveň vytváříme výkladové texty některých oblastí, ve kterých poskytují poradenství. Občanské poradny mají možnost některé dotazy konzultovat s naší právničkou, které jim poskytuje odbornou podporu.

Kromě přímé pomoci občanům také upozorňujete státní a místní orgány na nedostatky legislativy. Můžete uvést konkrétní příklad z poslední doby, kdy se vám díky vaší práci na centrální úrovni podařilo prosadit změnu, která pozitivně ovlivnila životy lidí, nebo na jaký systémový problém se aktuálně snažíte nejvíce upozornit?

Nechci říci na konkrétním případu, že by to byla jen naše zásluha, ale podařilo se nám upozornit na těžkosti občanů v oblasti posuzování zdravotního stavu ve vztahu k určování stupně závislosti (v případě zdravotních obtíží) a přidělování invalidních důchodů.

Dluhy stále dominují dotazům v občanských poradnách

Vaše služby stále více využívají i občané s nadprůměrnými příjmy a vzděláním. Čím si vysvětlujete tento trend? Znamená to, že se právní a sociální systém stává natolik složitým, že se v něm bez odborné pomoci neorientují ani ti vzdělanější, nebo je to důkazem rostoucí důvěry ve vaše služby?

Ano, je to tak. Náš právní systém a systém sociální politiky je tak složitý, že se v něm plně neorientují dokonce i velmi vzdělaní lidé v oblasti práva či sociální politiky.

AOP je zakládajícím členem mezinárodních organizací jako Citizen Advice International. Jaké konkrétní přínosy má tato mezinárodní spolupráce pro české občanské poradny a pro klienty v České republice? Přinášíte si od zahraničních partnerů inspiraci, nebo naopak české know-how pomáhá jinde v Evropě?

Přínosem je zejména výměna zkušeností v poskytování občanských poraden a nové nápady rozvoje poradenských služeb. Jsou pro nás inspirativní ve svých metodách, v oblasti sociální politiky.

S ročním počtem přes 87 tisíc zodpovězených dotazů je zřejmé, že potřeba vašich služeb je obrovská. Jaké jsou podle vás největší aktuální výzvy, kterým občanské poradny a jejich klienti v České republice čelí, a jaké jsou vaše vize a plány pro další rozvoj AOP, aby dokázala na tyto výzvy efektivně reagovat i v budoucnu?

Domnívám se, že je to rozšíření do všech bývalých okresů ČR. Dále je to rozvoj občanského poradenství v oblasti dluhového poradenství nebo v metodice vykazování poskytovaného občanského poradenství ve prospěch společnosti. Zároveň potřebujeme rozvinout kvalitu služeb poskytovaných občanskými poradnami. Užitečné je také nastavit a rozvinout systém udržitelného a stabilního financování Asociace občanských poraden.