Pád Říma. Dvě slova, která evokují obrazy hořících měst, barbarských hord a konec jedné éry. Tradiční datum, rok 476 n. l., kdy byl sesazen poslední západořímský císař Romulus Augustulus, je však pouhým symbolickým náhrobkem na konci dlouhého a bolestivého procesu. Zhroucení nejmocnější a nejtrvalejší říše starověkého světa nebylo dílem jediného dne ani jediné příčiny. Byla to dokonalá bouře, smrtící kombinace vnitřní hniloby a vnějších tlaků, která po staletí pomalu nahlodávala základy římské moci, až se celá velkolepá stavba zřítila. Pochopení tohoto pádu vyžaduje pohled do politických, ekonomických, vojenských i společenských trhlin, které se v impériu postupně rozevíraly.
Politická nestabilita: Krize třetího století jako bod zlomu
Jedním z hlavních motorů úpadku byla chronická politická nestabilita. Zatímco v období raného císařství (Pax Romana) fungoval systém následnictví relativně stabilně, třetí století n. l. uvrhlo říši do padesátiletého období chaosu, známého jako „krize třetího století“. V této éře se na trůnu v rychlém sledu střídali takzvaní „kasárenští císaři“, generálové dosazení a často i zavraždění vlastními legiemi.
Tento neustálý cyklus občanských válek měl katastrofální důsledky. Centrální autorita byla v troskách, zdroje říše se nevyužívaly na obranu hranic, ale na vnitřní boje o moc. Věrnost se nepřísahala Římu, ale úspěšnému vojevůdci, který slíbil největší odměny. Veřejnost ztratila důvěru ve stát, který nedokázal zajistit ani základní bezpečnost.
Koncem 3. století se císař Dioklecián pokusil tento chaos zastavit zavedením tetrarchie – vlády čtyř. Rozdělil říši na východní a západní část, každou se svým hlavním císařem (augustem) a mladším spoluvládcem (caesarem). Ačkoliv tento systém dočasně přinesl stabilitu, neúmyslně zasel sémě budoucího trvalého rozdělení. Východní část, bohatší a lépe urbanizovaná, se postupně začala od chudšího a zranitelnějšího Západu vzdalovat. Přesunutí hlavního města Konstantinem Velikým do Konstantinopole (dnešní Istanbul) v roce 330 n. l. tento trend jen potvrdilo. Západní Řím se stal druhořadou provincií, jejíž politický osud byl Východu stále lhostejnější.
Ekonomický kolaps: Inflace, daně a úpadek měst
Ruku v ruce s politickým chaosem kráčel ekonomický úpadek. Neustálé války byly nesmírně drahé. Císaři, kteří potřebovali platit své armády, aby si udrželi moc, se uchýlili k zoufalému řešení: znehodnocování měny. Snižovali obsah drahých kovů v mincích, což vedlo k nekontrolovatelné inflaci. Peníze ztrácely hodnotu, úspory se rozplynuly a obchod se vrátil k primitivnější, směnné formě.
Stát se snažil výpadek příjmů kompenzovat stále drastičtějším daňovým systémem. Tíha daní dopadala neúměrně na střední třídu a drobné zemědělce. Mnozí z nich, neschopni platit, opouštěli svou půdu a hledali ochranu u velkých pozemkových magnátů. Tím vznikaly obrovské, soběstačné statky (latifundia), předchůdci středověkých panství. Lidé se stávali závislými na velkostatkáři, čímž se oslabovala jejich vazba na stát.
Města, která byla po staletí centrem římské kultury a obchodu, začala upadat. Obchodní cesty se staly nebezpečnými a přerušení dodávek zboží a potravin vedlo k vylidňování. Bohatí se stahovali na své opevněné venkovské vily a kdysi pulzující metropole se měnily ve stíny své bývalé slávy. Ekonomika se rozpadala a s ní i schopnost státu financovat armádu a administrativu.
Vojenské problémy: Barbarizace armády a přetížené hranice
Římská armáda, kdysi nepřemožitelný stroj, prošla fatální transformací. Tradiční model armády složené z římských občanů, bojujících za svou vlast, se zhroutil. Kvůli poklesu populace (částečně způsobenému epidemiemi) a neochotě Římanů sloužit v armádě začalo impérium ve velkém spoléhat na žoldnéře z barbarských kmenů.
Tento proces, známý jako „barbarizace“ armády, s sebou nesl vážná rizika. Tito germánští, gótští či franští vojáci sice byli zdatní bojovníci, ale jejich loajalita byla přinejlepším vrtkavá. Často bojovali za toho, kdo jim lépe zaplatil, a jejich věrnost patřila spíše jejich kmenovým velitelům než vzdálenému císaři. Vrcholem ironie bylo, když Řím platil barbarské kmeny, aby bojovaly proti jiným barbarským kmenům. Hranice mezi obráncem a útočníkem se nebezpečně stírala.
Navíc byly hranice říše jednoduše příliš dlouhé a propustné. Od Hadriánova valu v Británii po řeky Rýn a Dunaj a pouště v Sýrii – udržet tuto obrovskou linii bylo nad síly oslabené a demoralizované armády, jejíž nejlepší jednotky byly často stahovány do vnitrozemí k řešení občanské války.
Společenský rozklad a nové myšlenky
Kromě hmatatelných politických a ekonomických problémů procházela římská společnost i hlubokou krizí identity. Tradiční římské ctnosti – disciplína, občanská povinnost a oddanost státu – erodovaly. Rozšířila se korupce, apatie a cynismus. Obrovská propast mezi nemravně bohatou elitou a zbídačenými masami vedla ke ztrátě sociální soudržnosti.
Do tohoto vakuua vstoupila nová síla: křesťanství. Jeho vzestup je jednou z nejdiskutovanějších příčin pádu Říma. Historik Edward Gibbon tvrdil, že křesťanství se svým důrazem na posmrtný život a pacifismem odvedlo pozornost a energii od pozemských záležitostí státu. Nová víra podkopala tradiční římské náboženství, které bylo úzce spjato s kultem císaře a státu. Na druhou stranu, když se státní struktury rozpadaly, byla to právě církev, která se stala novou sjednocující a administrativní silou. Biskupové často přebírali roli místních správců a kláštery se staly centry vzdělanosti, které uchovaly zbytky antického vědění. Vzestup křesťanství tak byl zároveň symptomem rozkladu starého světa i základem pro ten nový.
Stěhování národů jako poslední rána
Na tuto vnitřně oslabenou a rozloženou říši dopadl v 4. a 5. století drtivý úder zvenčí. Velké klimatické změny a tlak nomádských kmenů z Asie, především Hunů, uvedly do pohybu obrovské masy germánských a dalších kmenů, které začaly tlačit na římské hranice. Toto období je známé jako stěhování národů.
Nešlo o koordinovanou invazi s cílem zničit Řím. Mnohé kmeny, jako například Gótové, zpočátku hledaly útočiště a půdu na římském území. Špatné zacházení ze strany římských úředníků je však často dohnalo ke vzpouře. Bitva u Adrianopole v roce 378, kde Gótové drtivě porazili a zabili císaře Valense, byla šokem, který ukázal, že římské legie již nejsou neporazitelné.
Následovaly další rány. V roce 410 Vizigóti pod vedením Alaricha vyplenili samotný Řím, což byla událost, která otřásla celým tehdejším světem. V roce 455 město vyplenili Vandalové. Jednotlivé provincie – Galie, Hispánie, Británie, severní Afrika – postupně odpadaly a na jejich území vznikala nová barbarská království. Centrální vláda v Ravenně byla prakticky bezmocná a ovládala jen Itálii. Sesazení Romula Augustula v roce 476 germánským vojevůdcem Odoakerem bylo už jen formálním potvrzením reality, že Západořímská říše přestala existovat.
Smrt z tisíce příčin
Pád Říma nebyl nevyhnutelný, ale byl výsledkem dlouhodobého selhání na všech frontách. Politická anarchie zničila autoritu státu, ekonomický kolaps podryl jeho materiální základnu a vojenská slabost jej učinila bezbranným. Společenská únava a nové ideologie rozložily jeho vnitřní jednotu. Stěhování národů nebylo příčinou, ale spíše katalyzátorem a vykonavatelem rozsudku smrti nad impériem, které již umíralo zevnitř. Z jeho trosek se zrodila středověká Evropa, ale lekce o křehkosti i té nejmocnější civilizace zůstává platná dodnes.