Desetitisíce neodbavených letů, statisíce nespokojených pasažérů a chaos na letištích po celém Německu. Takový je výsledek stávky, která od nedělní půlnoci ochromuje leteckou dopravu v zemi. Odborový svaz Verdi tímto krokem reagoval na neuspokojivý průběh vyjednávání o mzdách a pracovních podmínkách. Stávka se dotkla nejen domácích letů, ale i mezinárodních spojů, čímž způsobila dominový efekt v celé Evropě. Mnoho cestujících tak uvízlo na letištích bez jasné možnosti, jak pokračovat dál. Zrušeny byly i spoje s Českem.
Zaměstnanci řekli dost
Hlavním požadavkem odborů bylo zvýšení mezd o 8 % nebo minimálně o 350 eur měsíčně, vyšší bonusy a více volných dnů. Zaměstnavatelé však označili tyto nároky za přehnané a finančně neúnosné. Stávka měla sloužit jako nátlak před dalším kolem jednání, které je naplánováno na 14. března. Podle zástupců odborů je situace neudržitelná a zaměstnanci už nehodlají ustupovat. Zvyšující se náklady na život, inflace a neuspokojivé pracovní podmínky jsou podle nich hlavními důvody, proč se rozhodli k tak razantnímu kroku.
Frankfurt v tichu, Mnichov bez pohybu
Celkem se do stávky zapojilo 13 německých letišť, včetně klíčových uzlů jako Frankfurt, Mnichov, Berlín a Düsseldorf. Ve Frankfurtu, nejrušnějším letišti v Německu, bylo zrušeno 1 050 z 1 116 plánovaných letů. Mnichov hlásil podobný scénář – na ranveji panoval nezvyklý klid, neboť většina spojů byla bez náhrady zrušena. Situace na letištích připomínala pandemickou krizi, kdy se z důvodu lockdownů přestalo létat. Cestující v zoufalství hledali alternativní způsoby dopravy, od vlaků po spolujízdu, ale ani tyto možnosti nestačily pokrýt poptávku.
Půl milionu cestujících v pasti
Celkově bylo ovlivněno více než 3 400 letů a přes 500 000 pasažérů zůstalo bez možnosti odletu. V Hamburku bylo v neděli zrušeno téměř 300 letů, což ovlivnilo přes 40 000 cestujících. Nepříjemnosti se dotkly i letů mezi Německem a Českou republikou. Pražské letiště oznámilo rušení všech letů do Berlína, Frankfurtu i Mnichova. Cestující, kteří spoléhali na přestupy, tak zůstali uvězněni na letištích bez náhradního řešení. Někteří z nich strávili na letištích celou noc, jiní se museli spolehnout na drahé hotelové pokoje.
Letecké společnosti v defenzivě
Lufthansa a další aerolinky doporučily cestujícím sledovat aktuální informace a kontaktovat své přepravce před cestou na letiště. Mnozí z nich se však o rušení letů dozvěděli až na místě, což způsobilo frustraci a rostoucí napětí mezi cestujícími. Letecké společnosti upozorňují, že jsou v této situaci rukojmí a nemohou stávku nijak ovlivnit. Nespokojenost mezi pasažéry rostla a na některých letištích docházelo k ostrým výměnám názorů mezi nespokojenými cestujícími a zaměstnanci letišť.
Historie se opakuje
Není to poprvé, co odboráři ochromili německou leteckou dopravu. V únoru 2024 protestovali zaměstnanci pozemního personálu Lufthansy, což vedlo k podobnému kolapsu. Tehdy se zastavily stovky letů a například letiště Berlín Braniborsko neodbavilo jediný spoj Lufthansy. Podobné stávky proběhly i v roce 2019 a 2020, což ukazuje na dlouhodobý problém v leteckém sektoru. Stávky v Německu se v posledních letech stávají pravidelným nástrojem boje zaměstnanců za lepší pracovní podmínky a odborníci se shodují, že bez zásadních změn se situace bude opakovat.
Vyhlídky nejsou růžové. Pokud nadcházející vyjednávání nepřinese dohodu, hrozí další protesty, které by mohly znovu ochromit leteckou dopravu nejen v Německu, ale i v sousedních zemích. Odbory nevylučují další stávky v následujících týdnech. Cestující by měli sledovat vývoj situace a počítat s možnými komplikacemi. Letecký sektor už nyní varuje, že pokračující stávky mohou mít vážné ekonomické důsledky a poškodit důvěru v leteckou dopravu jako spolehlivý dopravní prostředek.