Majitelé desítek starších modelů telefonů Samsung byli v Austrálii urgentně vyzváni, aby aktualizovali nebo vyměnili svá zařízení. Důvodem je závažná softwarová chyba, která může v krizové situaci zabránit volání na tísňovou linku. Problém, na který upozornil australský operátor Telstra, se týká způsobu, jakým se telefony připojují k záložním sítím v oblastech bez signálu.
Australský telekomunikační gigant Telstra vydal varování poté, co identifikoval kritický problém u 71 modelů telefonů Samsung, včetně populární řady Galaxy. Ačkoliv se problém týká především starších zařízení, některé zasažené modely byly uvedeny na trh i po roce 2020.
V čem přesně spočívá problém?
Pokud mobilní telefon ztratí signál svého domovského operátora, měl by se automaticky připojit k jakékoli jiné dostupné síti, aby bylo možné uskutečnit tísňové volání. To je standardní bezpečnostní funkce, na kterou se spoléhají záchranné složky po celém světě.
Společnost Telstra však zjistila, že postižená zařízení Samsung se v takové situaci nedokážou správně připojit k jedné z konkrétních záložních sítí (v tomto případě sítě Vodafone), což v daný moment znemožní uskutečnit tísňový hovor.
„Jakmile jsme problém objevili, okamžitě jsme informovali společnost Samsung a ostatní síťové operátory,“ uvedl Shailin Sehgal, vedoucí sítí a technologií společnosti Telstra.
Sehgal zároveň upřesnil, že se problém netýká samotné sítě operátora Telstra. „Tato chyba neovlivňuje vaši schopnost volat na tísňovou linku, pokud jste připojeni k síti Telstra nebo Optus. Stejně tak neovlivňuje možnost uskutečnit tísňové volání přes Wi-Fi, pokud není dostupná žádná mobilní síť,“ dodal.
Aktualizace, nebo výměna. Operátor hrozí blokací
Ze 71 dotčených modelů je u 60 nutné provést softwarovou aktualizaci, která chybu opraví. Zbývajících 11 modelů je však již natolik zastaralých, že je nutné je zcela vyměnit.
Operátor oznámil, že bude kontaktovat všechny dotčené zákazníky prostřednictvím e-mailu a SMS s konkrétními pokyny. Varoval však, že podle australských zákonů je povinen po 28 dnech od oznámení zablokovat dotčeným zařízením přístup do jakékoli mobilní sítě, dokud nebude problém vyřešen.
Společnost Samsung se k situaci vyjádřila v prohlášení: „Samsung a naši partneři z řad operátorů spolupracují na zajištění toho, aby všechna zařízení fungovala spolehlivě v každé nouzové situaci,“ uvedl mluvčí. „Pokud je vaše zařízení zasaženo, váš operátor vás bude informovat a poskytne konkrétní pokyny. V případě dotazů se obraťte na svého operátora nebo na místní zastoupení společnosti Samsung.“
Ačkoliv bylo varování vydáno v Austrálii, majitelům starších telefonů Samsung po celém světě se doporučuje pravidelně kontrolovat a instalovat všechny dostupné softwarové aktualizace, aby se předešlo podobným bezpečnostním rizikům.