WOLFSBURG – Psal se přelom tisíciletí a automobilový svět stál na prahu revoluce. Kategorie SUV, do té doby doména drsných off-roadů, se začala měnit v symbol luxusu a společenského statusu. Mercedes měl svou třídu M, BMW přišlo s modelem X5. Volkswagen, značka doslovně znamenající „lidový vůz“, však v tomto segmentu chyběl. To se mělo změnit díky ambicióznímu plánu, který spojil dvě německé ikony a dal vzniknout modelu Touareg. Vůz, který v roce 2002 šokoval svět, nebyl jen dalším autem v řadě – byl to technologický manifest.
Vznik modelu Touareg je neoddělitelně spjat s érou Ferdinanda Piëcha, tehdejšího šéfa koncernu VW. Piëch byl posedlý technickou dokonalostí a měl jasnou vizi: pozvednout Volkswagen z pozice výrobce masových aut pro střední třídu do segmentu prémiových vozidel. Touareg měl být společně s limuzínou Phaeton důkazem, že VW dokáže postavit auto lepší než Mercedes nebo BMW.
Projekt Colorado: Tajná aliance s Porsche
Vývoj takto komplexního vozu byl však finančně i technologicky nesmírně náročný. Volkswagen proto učinil strategické rozhodnutí a spojil síly se sportovní značkou Porsche, která v té době řešila existenční otázku a potřebovala model, který by generoval zisk pro financování vývoje sportovních vozů.
Vznikl tak projekt s kódovým označením „Colorado“. Zadání bylo téměř nesplnitelné: postavit platformu pro vůz, který se bude na dálnici chovat jako sportovní sedan, ale v terénu překoná i legendární Land Rover Defender. Inženýři z Wolfsburgu a Stuttgartu pracovali společně na platformě PL71. Zatímco Porsche se soustředilo na podvozek a jízdní dynamiku (pro svůj model Cayenne), Volkswagen dodal výrobní kapacity a expertízu v oblasti pohonu všech kol.
Premiéra, která vyrazila dech (2002)
Když byl Volkswagen Touareg v roce 2002 poprvé představen veřejnosti na autosalonu v Paříži, způsobil poprask. Jméno, inspirované nomádským kmenem Tuaregů ze Sahary, mělo evokovat odolnost a schopnost přežít v nehostinných podmínkách. A auto těmto slibům dostálo.
První generace Touaregu byla z dnešního pohledu až absurdně předimenzovaná („over-engineered“). Vůz disponoval stálým pohonem všech kol 4Motion s redukční převodovkou a uzamykatelnými diferenciály. Díky vzduchovému podvozku se světlá výška mohla zvýšit na 300 mm, což umožňovalo brodivost 580 mm. Touareg dokázal vyjet svah se sklonem 45 stupňů (100% stoupání). Přesto uvnitř nabízel ticho, dřevěné obložení a kůži nejvyšší kvality.
Motor, který táhl Boeing
Symbolem megalomanství první generace se stal naftový motor V10 TDI. Desetiválcové monstrum o objemu 5,0 litru disponovalo výkonem 230 kW a na svou dobu drtivým točivým momentem 750 Nm. Aby Volkswagen demonstroval sílu tohoto stroje, uspořádal slavný PR kousek: sériový Touareg V10 TDI (pouze dovážený ocelovými pláty kvůli trakci) odtáhl na letištní ploše 155tunový Boeing 747. Fotografie stříbrného SUV táhnoucího obří Jumbo Jet obletěly svět a definovaly image modelu na roky dopředu.
Kromě naftového krále se pod kapotou objevil i aristokratický dvanáctiválec W12, čímž se Touareg zařadil mezi nejelitnější skupinu SUV na planetě.
Evoluce: Od tanku k digitálnímu salonu
S příchodem druhé generace v roce 2010 a třetí v roce 2018 se charakter vozu začal měnit v souladu s požadavky trhu. Zákazníci již nehledali expediční speciál, ale spíše komfort a technologie. Druhá generace výrazně „zhubla“ (přes 200 kg) a stala se aerodynamičtější. Redukční převodovka se přesunula do seznamu příplatkové výbavy, protože ji většina majitelů v reálném světě nevyužívala.
Současná třetí generace, postavená na platformě MLB Evo (kterou sdílí s Lamborghini Urus či Bentley Bentayga), už roli drsného off-roadu téměř opustila. Místo mechanických uzávěrek hraje prim „Innovision Cockpit“ – obří digitální přístrojová deska a natáčecí zadní náprava. Touareg se po ukončení výroby Phaetonu stal nezpochybnitelnou vlajkovou lodí značky.
Odkaz, který změnil Volkswagen
Při pohledu zpět je zřejmé, že Touareg byl pro Volkswagen riskantní sázkou, která se vyplatila. Nejenže se ho prodalo přes milion kusů, ale především otevřel dveře pro celou rodinu SUV (Tiguan, T-Roc, Kodiaq u Škody), která dnes tvoří páteř prodejů celého koncernu.
Touareg naučil svět, že logo VW na kapotě může znamenat luxus srovnatelný s prémiovými značkami. A ačkoliv dnešní modely jsou spíše sofistikovanými počítači na kolech, jejich DNA stále nese stopy onoho šíleného projektu z počátku tisíciletí, kdy se inženýři rozhodli postavit auto, které umí všechno.
