Čtvrtek, 16. října 2025

Hlas pro páteř ekonomiky: Jak se zrodila Asociace, která brání české podnikatele

Facebook
Twitter
LinkedIn
Na přelomu tisíciletí, více než dekádu po Sametové revoluci, čelilo české podnikatelské prostředí nové realitě.

Praha – Na přelomu tisíciletí, více než dekádu po Sametové revoluci, čelilo české podnikatelské prostředí nové realitě. Počáteční euforie z nabyté svobody a divoká léta ekonomické transformace vystřídala každodenní dřina v prostředí plném legislativních nástrah a byrokratických překážek. Právě v této atmosféře se zrodila myšlenka na vytvoření silné a jednotné platformy, která by hájila zájmy těch, na nichž česká ekonomika stála nejvíce – malých a středních podniků a živnostníků. V roce 2000 tak vznikla Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

Devadesátá léta přinesla bezprecedentní boom podnikání. Statisíce Čechů se s odvahou pustily do budování vlastních firem, obchodů a živností. Tento dynamický sektor se rychle stal skutečným motorem ekonomiky, vytvářel nová pracovní místa a přinášel do země inovace. S růstem však přicházely i problémy. Zatímco velké, často zprivatizované, podniky měly dostatek zdrojů a vlivu na to, aby si vyjednaly příznivé podmínky, hlas stovek tisíc menších podnikatelů zůstával roztříštěný a často nevyslyšený.

Volání po jednotě v legislativní džungli

Podnikatelé se potýkali s neustále se měnící a často nesrozumitelnou legislativou, vysokou administrativní zátěží a pocitem, že státní správa vnímá soukromý sektor spíše jako zdroj potíží než jako partnera. Chyběla efektivní platforma, která by dokázala formulovat jejich společné potřeby a srozumitelně je prezentovat vládě, parlamentu a ministerstvům. Jednotlivé cechy a oborová sdružení sice existovaly, ale jejich síla byla omezená a zaměřená na úzké segmenty trhu.

Právě z tohoto pocitu frustrace a potřeby solidarity vzešla na jaře roku 2000 iniciativa k založení zastřešující organizace. Skupina aktivních podnikatelů a představitelů živnostenských společenstev, v čele s výraznými osobnostmi jako byla Eva Svobodová, se rozhodla, že je nejvyšší čas jednat. Cílem nebylo vytvořit další z mnoha malých spolků, ale vybudovat silnou, nezávislou a politicky neutrální asociaci, která by se stala respektovaným a nepřehlédnutelným hlasem celého segmentu malého a středního podnikání.

Od obrany k aktivnímu dialogu

Základní misí nově vzniklé AMSP ČR bylo od počátku hájit a prosazovat společné zájmy svých členů. To v praxi znamenalo především systematickou práci na legislativním poli. Asociace se stala klíčovým připomínkovým místem pro zákony týkající se podnikání. Její experti začali analyzovat navrhované normy, upozorňovat na jejich potenciální negativní dopady a navrhovat konkrétní změny, které by podnikatelům usnadnily život.

Kromě boje s byrokracií a snahy o kultivaci podnikatelského prostředí se AMSP ČR zaměřila i na další klíčové oblasti. Začala poskytovat svým členům informační servis, poradenství a vytvářet příležitosti pro networking a sdílení zkušeností. Organizovala semináře, konference a stala se mostem mezi podnikatelskou sférou, akademickým světem a finančními institucemi.

Postupem času se AMSP ČR vyprofilovala z čistě obranné organizace v proaktivního hráče, který přichází s vlastními iniciativami a projekty. Projekty jako „Rok řemesel“, „Svou cestou – mladý podnikatel“ nebo podpora digitalizace a exportu malých firem ukázaly, že asociace nejen reaguje na problémy, ale aktivně se snaží formovat budoucnost českého podnikání.

Nepřehlédnutelný partner státu

Během více než dvou dekád své existence si AMSP ČR vybudovala pozici největší a nejvlivnější podnikatelské asociace v zemi. Dnes přímo či nepřímo reprezentuje zájmy více než 300 tisíc podnikatelských subjektů, které tvoří skutečnou páteř české ekonomiky. Stala se nepostradatelným partnerem pro každou vládu, bez ohledu na její politické složení. Její analýzy a stanoviska jsou brány vážně a její zástupci pravidelně zasedají v tripartitě a dalších klíčových poradních orgánech.

Příběh vzniku AMSP ČR je tak příběhem o síle solidarity a poznání, že společný a dobře organizovaný hlas má mnohem větší váhu než tisíce osamocených výkřiků. Zrodila se z potřeby bránit se a přerostla v instituci, která aktivně tvoří a zlepšuje podmínky pro podnikání v České republice, a její existence je dnes pro zdraví české ekonomiky stejně důležitá jako samotná odvaha a píle českých podnikatelů.