Zpráva o tom, že síť autobazarů AAA Auto začíná masivně nabízet nové čínské vozy, není jen další z mnoha zpráv o expanzi automobilek z Říše středu. Je to strategický tah, který může otřást základy českého automobilového trhu a představuje přímou a bezprostřední výzvu pro tři klíčové výrobce v zemi: Škodu Auto, Hyundai a Toyotu. Doba, kdy se nad čínskými auty dalo s úsměvem mávnout rukou, definitivně končí.
Škoda Auto: Přímý úder na solar
Pro Škodu Auto je tato situace zdaleka nejvážnější. Nejde jen o obecnou konkurenci v podobě levných SUV. Klíčové je jedno jméno: Jetta. Značka, která v Číně funguje jako levná odnož Volkswagenu a využívá jeho osvědčenou techniku, je pro Škodu doslova trojským koněm. Modely VS5 a VS7, postavené na stejné platformě a využívající stejný motor 1.4 TSI jako Karoq či Kodiaq, útočí na samotné srdce portfolia mladoboleslavské automobilky.
Zákazník, který dnes váhá nad koupí Karoqu, bude postaven před brutálně jednoduchou volbu: koupit si osvědčenou Škodu, nebo „skoro to samé“ auto se známou technikou pod kapotou, ale za cenu o statisíce korun nižší? Argument, že jde o „Volkswagen techniku v levnějším balení“, bude pro mnoho českých zákazníků, citlivých na cenu, extrémně silný. Škoda se léta profilovala jako značka nabízející „hodně auta za rozumné peníze“. Tuto pozici teď čínská konkurence s německým DNA napadá s drtivou silou. Škoda bude muset rychle najít odpověď, která bude muset jít dál než jen za hranice marketingu – bude se muset dotknout cenotvorby, výbavy a možná i samotné strategie.
Hyundai Nošovice: Ochutnávka vlastní medicíny
Pro nošovický závod Hyundai je situace paradoxní. Korejská automobilka před lety dobyla Evropu a Česko strategií, kterou teď dokonale kopírují Číňané: nabídnout skvěle vybavená, designově atraktivní auta za cenu, které zavedená evropská konkurence nemohla nebo nechtěla čelit, a to vše podpořené dlouhou zárukou. Nyní se karta obrací.
Modely jako Hyundai Tucson, které jsou pilířem prodejů, se náhle ocitají v přímé konfrontaci s vozy jako Bestune T90 nebo dalšími čínskými SUV, které nabízejí podobnou velikost a bohatou výbavu za výrazně nižší cenu. Hyundai bude muset začít více zdůrazňovat kvalitu svého evropského vývoje, hustou servisní síť a především fakt, že jde o auta vyráběná v Česku, což s sebou nese argument v podobě podpory domácí ekonomiky a pracovních míst. Cenový tlak však bude enormní.
Toyota Kolín: Hrozba v zárodku
Kolínský závod Toyoty, zaměřený na menší modely jako Aygo X a Yaris, se může zdát z přímého ohrožení velkými SUV a MPV prozatím vynechán. To je ale nebezpečně krátkozraký pohled. Nabídka AAA Auto zahrnuje i malý městský elektromobil Bestune Pony za cenu okolo 320 tisíc korun. Ačkoliv jeho parametry zatím nemohou konkurovat zavedeným značkám, je to jasný signál, že čínská ofenziva se nebude omezovat jen na větší a dražší segmenty.
Jakmile čínští výrobci zdokonalí své malé vozy a začnou je nabízet za ceny, které budou hluboko pod úrovní evropské a japonské konkurence, ocitne se pod tlakem i segment, ve kterém Toyota v Kolíně dominuje. Hlavní obranou Toyoty zůstává její bezkonkurenční pověst v oblasti hybridních technologií a spolehlivosti. Otázkou je, jak dlouho tato výhoda vydrží tváří v tvář agresivní cenové politice.
Závěr: Nová realita
Vstup AAA Auto na trh s novými čínskými vozy není jen obchodní experiment. Je to logisticky a marketingově promyšlený krok, který odstraňuje hlavní bariéry pro českého zákazníka: nedůvěru a obavy ze servisu a náhradních dílů. Možnost si auto „osahat“ v celostátní síti a mít zajištěný servis je přesně to, co čínským značkám dosud chybělo.
Pro české výrobce to znamená jediné: období relativního klidu skončilo. Začíná boj nejen o marže, ale o samotné segmenty trhu. Budou muset reagovat rychleji, flexibilněji a přesvědčivěji než kdy dříve, aby si udrželi pozice, které léta budovali. Pro českého zákazníka je to dobrá zpráva – výběr bude větší a ceny pravděpodobně půjdou dolů. Pro zaměstnance a management v Mladé Boleslavi, Nošovicích a Kolíně je to však jasný signál, že na obzoru je velká a nevyzpytatelná bouře.