Sobota, 16. srpna 2025, svátek má Jáchym, zítra Petra
Sobota, 16. srpna 2025

Cadillac v F1: Americký sen s italským srdcem. Proč bude nový tým pohánět Ferrari?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Sága o vstupu ikonické americké automobilky Cadillac do Formule 1 je u konce a fanoušci po celém světě mohou slavit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Sága o vstupu ikonické americké automobilky Cadillac do Formule 1 je u konce a fanoušci po celém světě mohou slavit. Od sezóny 2026 se startovní rošt rozroste na 22 vozů, přičemž Cadillac se stane jedenáctým týmem v královně motorsportu. Za velkolepým oznámením se však skrývá překvapivý a strategicky klíčový detail, který definuje první roky působení týmu: pod kapotou amerických vozů budou v úvodních sezónách burácet motory od jednoho z největších rivalů – italského Ferrari.

Tato zpráva, která může na první pohled působit jako ústupek, je ve skutečnosti chladnokrevně pragmatickým a promyšleným plánem, jak vstoupit do nejtechnologičtějšího sportu na světě. Koncern General Motors, pod který Cadillac spadá, si je plně vědom, že úspěch ve Formuli 1 nestojí jen na aerodynamice a talentu jezdců, ale především na srdci vozu – komplexní pohonné jednotce. A právě její vývoj je dnes tak náročný, že okamžitý vstup s vlastním motorem by byl téměř sebevražednou misí.

Dvoufázový plán: Učit se od mistrů, pak je porazit

Plán Cadillacu je rozdělen do dvou jasně definovaných fází, které mají zajistit postupný a udržitelný růst týmu.

Fáze 1: Přechodné období s Ferrari (2026–2028)

První tři sezóny, od roku 2026 do roku 2028 (s možným prodloužením), bude Cadillac fungovat jako zákaznický tým. Na základě víceleté dohody bude odebírat kompletní pohonnou jednotku i převodovku od Ferrari. Tento krok je mistrovským tahem z několika důvodů. Především umožňuje týmu okamžitě se zapojit do závodění a sbírat cenná data a zkušenosti. Místo toho, aby se tým trápil s dětskými nemocemi vlastního, nevyzkoušeného motoru, může se plně soustředit na vývoj šasi, aerodynamiku, strategii a budování efektivní týmové infrastruktury. Získají tak neocenitelný vhled do toho, jak integrovat pohonnou jednotku do vozu a jak optimalizovat její výkon v reálných závodních podmínkách.

Fáze 2: Vlastní síla od roku 2029

Zatímco bude tým na tratích sbírat zkušenosti s italskou technikou, v zákulisí poběží na plné obrátky projekt, který je skutečným cílem celého snažení. Koncern General Motors ve spolupráci se společností TWG Motorsports založil specializovanou firmu GM Performance Power Units LLC, jejímž jediným úkolem je vývoj a výroba vlastního motoru pro Formuli 1.

Podle oficiálního potvrzení od Mezinárodní automobilové federace (FIA) se General Motors stane plnohodnotným dodavatelem pohonných jednotek nejdříve od sezóny 2029. To dává nově vzniklému týmu inženýrů dostatek času na vybudování špičkového zázemí, zvládnutí extrémně složité technologie hybridních V6 motorů a jejich následnou homologaci.

Proč ne hned? Realita moderní F1

Pro laika může být tříleté čekání na vlastní motor nepochopitelné, ale pro znalce Formule 1 je to naprosto logický krok. Moderní pohonná jednotka F1 je jedním z nejsložitějších a nejefektivnějších spalovacích motorů, jaké kdy byly vyrobeny. Skládá se z 1,6litrového přeplňovaného šestiválce, který je spojen se dvěma systémy rekuperace energie (MGU-K a MGU-H) a bateriovým úložištěm. Zvládnutí synergie všech těchto komponent, jejich spolehlivosti a maximálního výkonu vyžaduje roky výzkumu, miliardové investice a tým stovek špičkových inženýrů.

I zavedení výrobci jako Mercedes, Ferrari či Renault investují do vývoje svých pohonných jednotek obrovské prostředky a neustále se potýkají s výzvami. Pro nováčka, jakým je v tomto segmentu GM, by byl pokus o vstup s vlastním motorem v roce 2026, kdy navíc přicházejí zcela nová pravidla pro motory, obrovským rizikem. Mohlo by to vést k nekonkurenceschopnosti, frustraci a finančním ztrátám, které by mohly celý projekt ohrozit.

Dopad na sport a budoucnost

Vstup Cadillacu, i když zpočátku se srdcem z Maranella, je pro Formuli 1 obrovskou výhrou. Rozšíření startovního pole o jedenáctý tým zvýší atraktivitu závodů a přinese nové příležitosti pro jezdce i sponzory. Přítomnost tak silné americké značky navíc dále posílí popularitu F1 na klíčovém americkém trhu, která v posledních letech raketově roste.

Dlouhodobý výhled je ještě slibnější. Od roku 2029 se General Motors zařadí po bok gigantů jako Ferrari, Mercedes, Renault, Honda a nově příchozího Audi jako plnohodnotný tovární výrobce motorů. To přinese do sportu novou technickou rivalitu a posílí jeho prestiž. Plán Cadillacu je ambiciózní, ale zároveň realistický. Americký sen o dobývání Formule 1 začne s italským srdcem, ale jeho konečným cílem je porazit své učitele jejich vlastními zbraněmi. A právě na tento souboj se bude celý motoristický svět těšit.