Pátek, 17. října 2025, svátek má Hedvika, zítra Lukáš
Pátek, 17. října 2025

Burgerová legenda Five Guys míří do Prahy. Co stojí za úspěchem řetězce, který si zakládá na dokonalé jednoduchosti?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Česká gastronomická scéna se připravuje na příchod jednoho z nejikoničtějších amerických burgerových řetězců.

PRAHA – Česká gastronomická scéna se připravuje na příchod jednoho z nejikoničtějších amerických burgerových řetězců. Na konci roku 2025 otevře svou první pobočku v revitalizovaném obchodním domě Máj na Národní třídě kultovní značka Five Guys. Pro mnohé je to jen další fast food, pro miliony fanoušků po celém světě je to však chrám čerstvosti, poctivosti a dokonale vyladěné jednoduchosti. Co přesně stojí za fenomenálním úspěchem rodinné firmy, která odmítá mrazáky, mikrovlnky i tradiční reklamu?

Příběh Five Guys není příběhem korporátního giganta s detailním marketingovým plánem. Je to příběh rodiny, která se rozhodla dělat jednu věc, ale dělat ji naprosto dokonale. Vše začalo v roce 1986 v Arlingtonu ve Virginii, kdy manželé Jerry a Janie Murrellovi dali svým čtyřem synům na výběr: buď jít na vysokou školu, nebo společně investovat do malého podniku. Synové si vybrali druhou možnost a zrodil se Five Guys – název odkazující na Jerryho a jeho čtyři syny (pátý se narodil o dva roky později a rodina byla kompletní).

Jejich filozofie byla od začátku až spartánsky prostá: servírovat ručně dělané burgery a čerstvé hranolky v čistém prostředí. Žádné kompromisy. Žádné mražené polotovary. Jerry Murrell často opakoval mantru, kterou vštípil svým synům: „Každý může dělat burgery, ale málokdo je ochoten dělat je skvěle. Pokud podáš zákazníkovi skvělý burger, vrátí se.“ První roky fungovali jako malý lokální podnik s téměř fanatickou základnou fanoušků v okolí Washingtonu D.C. Teprve v roce 2003 se pod tlakem obrovské poptávky rozhodli pro franšízový model, který odstartoval jejich explozivní růst po celých Spojených státech a později i po celém světě.

Jídelníček – Oslava jednoduchosti a nekonečných možností

Kdo by v menu Five Guys hledal sezónní speciality, saláty nebo kuřecí nugety, bude zklamán. Jídelní lístek je záměrně minimalistický a za téměř čtyři dekády se prakticky nezměnil. Skládá se ze čtyř základních pilířů:

  1. Burgery: V nabídce jsou jen Hamburger, Cheeseburger, Bacon Burger a Bacon Cheeseburger. Zákazník si volí mezi standardní verzí (dva plátky masa) a verzí „Little“ (jeden plátek masa). Tím veškerá složitost končí a začíná kreativita.

  2. Toppingy: To je skutečná magie Five Guys. K dispozici je 15 různých ingrediencí, které si můžete do burgeru přidat zcela zdarma a v libovolné kombinaci. Od klasiky jako salát, rajčata, cibule (čerstvá i grilovaná), kyselé okurky a houby, až po papričky jalapeños, zelené papriky nebo omáčky A.1. a Bar-B-Q. Řetězec se pyšní tím, že existuje více než 250 000 možných kombinací, jak si svůj burger sestavit. Každý se tak stává šéfkuchařem svého vlastního díla.

  3. Hranolky: Nabízejí se ve dvou variantách – klasické „Five Guys Style“ a pikantní „Cajun Style“. Jejich příprava je však věda sama o sobě.

  4. Hot Dogy a mléčné koktejly: Doplňkovou, ale pevnou součástí nabídky jsou hovězí párky v rohlíku (opět s možností všech toppingů) a husté mléčné koktejly, do kterých si zákazníci mohou nechat přimíchat ingredience jako slaninu, slaný karamel, banán nebo kávu.

Způsob přípravy – Filosofie absolutní čerstvosti

Tajemství chuti Five Guys nespočívá v tajných receptech, ale v nekompromisním dodržování procesů a používání těch nejkvalitnějších surovin.

  • Žádné mrazáky, jen chladničky: V žádné pobočce Five Guys nenajdete mrazák (s výjimkou mrazáků na koktejly). Hovězí maso je vždy čerstvé, nikdy mražené, a denně se ručně tvaruje do placiček.

  • Burgery na grilu: Maso se připravuje na plochém grilu, nikoliv na otevřeném ohni. Tím si uchová šťavnatost. Po upečení se balí do alobalu, což není jen kvůli přepravě. Horká pára uvnitř alobalu mírně napaří housku a propojí všechny chutě dohromady.

  • Hranolkový rituál: Příprava hranolků je kapitolou samou pro sebe. Five Guys používá brambory z pečlivě vybraných farem (v každé restauraci je cedule s informací, odkud přesně dnešní brambory pocházejí). Brambory se denně ručně krájí, namáčejí do vody, aby se zbavily přebytečného škrobu, a následně se dvakrát smaží v čistém arašídovém oleji. První smažení je při nižší teplotě, aby se brambory provařily zevnitř, druhé při vyšší teplotě jim dodá zlatavou barvu a křupavost. Výsledkem jsou hranolky, které jsou zvenku dokonale křupavé a uvnitř měkké a nadýchané. Porce jsou navíc legendárně štědré – kromě naplněného kelímku dostane zákazník vždy ještě jednu štědrou porci nasypanou přímo do papírového sáčku.

  • Arašídy zdarma: Ikonickou součástí zážitku jsou bedny s arašídy ve slupce, které jsou zákazníkům k dispozici zdarma, aby si zkrátili čekání na objednávku.

Vlastníci a příchod do Prahy

I přes svou globální expanzi zůstává Five Guys pevně v rukou rodiny Murrellů, která dohlíží na dodržování původní filozofie a kvality. Tento rodinný přístup a důraz na produkt samotný se projevuje i v marketingové strategii – firma prakticky neutratí ani dolar za tradiční reklamu. Jejich marketingem je spokojený zákazník a šeptanda.

Příchod této značky do Prahy na konci roku 2025 je velkou událostí. Obchodní dům Máj na Národní třídě prošel kompletní rekonstrukcí s ambicí stát se prémiovou destinací pro nákupy a gastronomii. Five Guys se svou pověstí „prémiového fast foodu“ a vyšší cenovkou do tohoto konceptu dokonale zapadá. Pražané a návštěvníci metropole se tak mohou těšit na autentický zážitek, který změnil pohled světa na to, jak může vypadat rychlé občerstvení. Budou však muset být připraveni si za nekompromisní čerstvost a kvalitu připlatit. Zda český trh tento koncept přijme se stejným nadšením jako zbytek světa, ukáže až čas, ale jedno je jisté – burgerová scéna v Česku bude zase o něco bohatší a zajímavější.

Cenovka, která odpovídá kvalitě

S příchodem Five Guys do Prahy se nevyhnutelně otevírá otázka ceny. Řetězec se nikdy netajil tím, že patří k dražším v segmentu rychlého občerstvení, a svou cenovku ospravedlňuje výhradním používáním čerstvých, nikdy nemražených surovin a štědrými porcemi. Pro představu, ve Spojených státech se ceny liší podle lokality, ale typická objednávka se pohybuje v následujících relacích: klasický Cheeseburger stojí mezi 10 a 12 dolary (cca 230–275 Kč), velká porce hranolků vyjde na 6 až 7 dolarů (cca 140–160 Kč) a mléčný koktejl se pohybuje kolem 5 až 6 dolarů (cca 115–140 Kč). Kompletní menu pro jednoho se tak snadno přehoupne přes 20 dolarů (cca 460 Kč), což je výrazně více než u konkurence jako McDonald’s nebo Burger King. Pražské ceny budou pravděpodobně kopírovat evropský standard, a zákazníci tak musí počítat s tím, že za tento prémiový burgerový zážitek si připlatí.