Sydney/Kalifornie – Příběh, který se zapsal do dějin sportovního marketingu jako jedna z největších promarněných příležitostí, se znovu dostal do centra pozornosti. Jde o zpackaný obchod giganta Nike s tehdy vycházející basketbalovou hvězdou Stephenem Currym, který nakonec vedl k tomu, že Curry podepsal smlouvu se společností Under Armour a pomohl jí vybudovat impérium v hodnotě mnoha miliard dolarů. Informace o pozadí tohoto případu připomněl australský server nine.com.au v souvislosti s návštěvou klíčové postavy tohoto obchodu v Sydney.
V roce 2013 byl pětadvacetiletý Stephen Curry talentovaným hráčem, jehož kariéra, která ho později vynesla na piedestal nejlepšího střelce v historii basketbalu, teprve nabírala na obrátkách. Curry od mládí nosil boty Nike a zdálo se, že prodloužení jeho smlouvy s touto dominantní značkou bude pouhou formalitou. Společnost Nike, která se tehdy opájela úspěchem spojeným s Michaelem Jordanem, měla jako úřadující partner první možnost Curryho udržet.
Schůzka, kterou podle odhalení Ethana Sherwooda Strausse pro ESPN z roku 2016 vedl tehdejší manažer Nike Nico Harrison (dnes generální manažer Dallas Mavericks), se však údajně změnila v naprostou katastrofu. Jeden z představitelů Nike – nikoliv Harrison – urazil Curryho tím, že špatně vyslovil jeho křestní jméno. Aby toho nebylo málo, v prezentačním PowerPointu se objevil snímek se jménem jiné hvězdy, Kevina Duranta, namísto Curryho. Podle všeho vedení Nike považovalo podpis s Currym za hotovou věc a jednání podcenilo.
Nike nabídla Currymu smlouvu na 3,88 milionu dolarů. V tu chvíli se do hry vložila tehdy začínající oděvní společnost Under Armour s nabídkou 6,2 milionu dolarů, kterou Nike nedokázala, nebo spíše nechtěla, dorovnat. Strauss tento moment označil za „marketingovou loupež století“.
Strážci digitální pravdy, nebo novodobí cenzoři? Úvahy nad kontrolou online prostoru.
Jedním z klíčových hráčů v tomto příběhu byl Peter Murray, tehdy pracující pro Under Armour, který tento týden navštívil Sydney, aby oznámil zahájení profesionální ligy bojovníků (PFL) v Pacifiku. V rozhovoru pro Wide World of Sports Murray skromně odmítl přisuzovat si zásluhy za tento „úlovek“.
A tato sázka se ukázala jako neuvěřitelně lukrativní pro obě strany. Akcie Curryho i Under Armour prudce stoupaly, když Golden State Warriors s Currym a Klayem Thompsonem, známými jako „Splash Brothers“, revolučním způsobem změnili hru díky masivnímu objemu střelby za tři body a získali čtyři tituly NBA. Curry se stal jedním z nejpopulárnějších a nejvlivnějších hráčů světa, soupeřícím s LeBronem Jamesem.
V roce 2016 odhadl analytik společnosti Morgan Stanley, Jay Sole, hodnotu Stephena Curryho pro značku Under Armour na ohromujících 22 miliard dolarů. Peter Murray opustil Under Armour v roce 2018, aby se stal šéfem PFL.
Nico Harrison se k incidentu vrátil v roce 2022 v podcastu Point Forward, kde se snažil zbavit viny za přešlap s Curryho jménem. „Vyšel jeden článek… a v tom článku se píše, že jsem špatně vyslovil jeho jméno. Nebyl jsem to já… Toho kluka znám od střední školy. Zastupoval jsem jeho tátu. Jak bych mohl vyslovit špatně jeho jméno?“ tvrdil Harrison. Přiznal však: „Ano, Nike udělala chybu. Upřímně řečeno, kdyby ale zůstal u Nike, jeho hodnota by dnes byla doslova monstrózní.“
Příběh zůstává varováním pro velké sportovní značky, aby nepodceňovaly jednání ani s vycházejícími hvězdami a aby si vážily osobních vztahů. Pro Under Armour to naopak byla příležitost, která definovala její vzestup a ukázala sílu správně zvoleného partnerství mezi sportovcem a značkou.
Zdroj: nine.com.au, ESPN