Mnichov – Stíhací letoun Eurofighter Typhoon, který již téměř dvě desetiletí tvoří klíčovou součást německého letectva (Luftwaffe), má před sebou podle expertů i samotného výrobce „růžovou budoucnost“. Navzdory svému zavedení do služby v roce 2006 nepředstavuje vyřazený model, ale naopak platformu, která prochází neustálou modernizací a je vnímána jako evropská odpověď na současné i budoucí geopolitické výzvy. Informoval o tom mimo jiné německý zpravodajský server Merkur.de.
V současnosti disponuje německé letectvo 138 těmito stroji, které dosahují rychlosti až 2,35 Machu. S plánovaným zahájením modernizační fáze LTE (Long Term Evolution) na konci roku 2024 byl podle leteckého portálu Cockpit.aero učiněn rozhodující krok k udržení konkurenceschopnosti letounu. Tento program zahrnuje nový kokpit, nejmodernější letové a misijní počítače a přepracovaný komunikační a zbraňový řídicí systém. Cílem těchto opatření je neustále zlepšovat schopnosti zbraňového systému po celá nadcházející desetiletí.
„Stíhač Eurofighter prochází pravidelnou aktualizací a dalším vývojem, takže bude ještě dlouho patřit k nejmodernějším bojovým letounům,“ zdůraznil pro server IPPEN.MEDIA mluvčí německého letectva.
Od léta 2023 probíhá výroba nejmodernější verze Eurofighteru, označované jako Tranche 4. Celkem má vzniknout 38 nových stíhaček vybavených moderním radarem s elektronickým řízením svazku (AESA), které mají být německému letectvu předány v letech 2025 až 2030. Tím však plány nekončí. Bundeswehr signalizuje potřebu dalších letounů, zejména s ohledem na plánované vyřazení strojů Tornado v roce 2030, aby byl udržen počet letek dohodnutý v rámci NATO.
V diskusi je proto takzvaná Tranche 5, která by zahrnovala komplexní obnovu více než 20 let staré počítačové architektury, revizi uspořádání kokpitu a úpravu letového softwaru a zbraňového arzenálu. Podle mluvčího německého letectva byl však tento projekt současnou německou „semaforovou“ koalicí prozatím zrušen.
Komentář: Evropa páchá ekonomickou sebevraždu? Nákladní železnice bije na poplach
Doplnění, nikoliv konkurence s F-35
Nákup amerických stíhaček Lockheed Martin F-35 německým ministerstvem obrany neznamená konec pro Eurofighter. Německé letectvo naopak sleduje model „dvojí flotily“, kde se oba typy letounů strategicky doplňují. Zatímco kontroverzní F-35 má převzít úkoly vyřazovaných Tornad, zejména v oblasti sdílení jaderných zbraní v rámci NATO, Eurofighter zůstane ústředním systémem pro konvenční mise zaměřené na dosažení vzdušné nadvlády a útočné operace.
Program LTE (Long Term Evolution), který nemá nic společného s mobilními sítěmi, je iniciativou komplexní modernizace s cílem zajistit operační schopnost Eurofighteru i po roce 2040, tedy do doby, než bude k dispozici nástupnický model, jako je například vyvíjený FCAS (Future Combat Air System).
Životnost Eurofighteru se tak plánuje prodloužit daleko za rok 2040, přičemž cílem je udržet jej v provozu až do roku 2060 a déle. Země podílející se na jeho výrobě – Německo, Velká Británie, Itálie a Španělsko – vedou úzký dialog se svými průmyslovými partnery o neustálých aktualizacích a dalším vývoji. „Čtyři uživatelské země vedou pravidelný dialog s průmyslovými podniky, v jehož rámci se projednávají a testují aktualizace a další vývoj,“ vysvětlil mluvčí letectva pro Merkur.de, avšak další podrobnosti z bezpečnostních důvodů neposkytl.
ICAO: Rusko je odpovědné za sestřelení letu MH17. Austrálie a Nizozemsko žádají odškodnění.
Geopolitika jako hnací motor
Jorge Tamarit-Degenhardt, generální ředitel společnosti Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, v rozhovoru pro Eurofighter.com zdůraznil, že „geopolitika je hnací silou změny paradigmatu v evropské obranné strategii a my to vnímáme jako návrat k suverenitě. To je základní hodnota Eurofighteru.“ Cílem je podle něj upevnit konkurenceschopnost programu a udržet Eurofighter na špici co do výkonu, schopnosti dodávek a hodnoty.
Plánovaná modernizace vytváří podle výrobce základ pro životnost daleko za rokem 2060. Vyhlídky prodeje jsou optimistické: Německo, Itálie a Španělsko si objednaly nové stíhačky, což by podle Eurofighter GmbH mohlo zvýšit počet nevyřízených objednávek až na 200 letounů. Další významný zájem projevilo Turecko, které podle německé tiskové agentury (dpa) plánuje nákup 40 strojů Eurofighter. Německo jako účastník společného evropského projektu však může tento prodej vetovat.
Eurofighter Typhoon, dvoumotorový víceúčelový bojový letoun s prázdnou hmotností 11 tun a maximální vzletovou hmotností 23,5 tuny, tak zůstává klíčovým prvkem evropské obranné strategie a symbolem snahy o technologickou suverenitu na starém kontinentu.
Zdroj: Merkur.de a další uvedené zdroje