Článek Milana Smutného na Medium Seznam Zprávy vykresluje znepokojivý obraz evropského, a specificky českého, automobilového průmyslu, který čelí drtivému tlaku hned z několika stran. Hlavními hrozbami jsou americká cla a problematický, politicky urychlovaný přechod na elektromobilitu, což dohromady vytváří toxický koktejl pro tradiční výrobce.
Zatímco USA mírně ulevily v clech na dovážené díly pro automobilky vyrábějící přímo v USA, 25% clo na hotové vozy zůstává a tvrdě dopadá na evropské exportéry, jako jsou německé prémiové značky. To má přímý dopad i na Česko, jehož autoprůmysl je životně závislý na dodávkách dílů (obrat ~500 mld. Kč) právě pro tyto německé automobilky. Jakékoli omezení jejich exportu do USA se tak lavinovitě přenáší i na české dodavatele.
Současně článek zdůrazňuje ekonomickou past elektromobility. Výroba elektroaut je drahá (zejména baterie s 80% čínskou dominancí) a ziskové marže jsou nízké (VW jen 4 %), což podkopává celkovou profitabilitu koncernů (VW i Mercedes hlásí propady zisku o více než 40 %). Tyto ztrátové elektromobily jsou navíc často „prodávány“ v rámci interních firemních politik (auta pro management, dealery), což zkresluje reálnou poptávku a slouží spíše k plnění emisních cílů. Paradoxně tak automobilky tratí na vozech, které jsou jim vnucovány regulacemi EU (limity CO₂, hrozící pokuty, budoucí norma Euro 7 a systém ETS2 zdražující paliva).
Tuto již tak složitou situaci dále komplikuje rostoucí čínská konkurence. Čína nejenže snižuje svou závislost na evropských značkách na domácím trhu, ale sama se stává největším světovým exportérem aut (BYD). Americko-čínská obchodní válka navíc hrozí přesměrováním obrovského objemu čínského zboží, včetně aut, na evropský trh, což může vyústit v cenovou válku a další tlak na evropské výrobce. Čínské firmy navíc plánují výrobu přímo v Evropě (BYD v Maďarsku), aby obešly případná cla EU.
Ačkoliv Škoda Auto vykazuje momentálně relativně dobré výsledky (díky ziskovým spalovacím modelům jako Kodiaq), celková výroba aut v ČR klesá. Závislost na exportu a na zdraví mateřského koncernu VW činí i českou vlajkovou loď zranitelnou.
Celkově článek varuje před kumulací negativních faktorů: americký protekcionismus, nákladná a trhem nepřijímaná elektromobilita vnucená regulacemi a sílící, agresivní čínská konkurence. Pro evropský a český autoprůmysl, klíčový pilíř ekonomiky, to představuje existenční hrozbu s potenciálně vážnými dopady na zaměstnanost a prosperitu.